Toate drumurile duc la Roma. Un city break foarte reusit in Roma

Se spune că toate drumurile duc la Roma. Şi se pare că e adevărat. După multe ocolişuri, întoarceri şi staţionări, după ani...am ajuns să văd Roma. Veni, vidi, vici! am exclamat în Piaţa San Pietro. Desigur, n-am aterizat direct acolo, dar a fost locul în care am simţit cu adevărat că am câştigat ceva mai mult decât o altă călătorie în palmares. Biserica şi piaţa Vaticanului sunt copleşitoare. Înainte de-a fi ajuns, îmi păreau ca oricare alte obiective celebre: de neratat, de fotografiat şi, cam atât. După ce-am păşit dincolo de Porta Angelica şi m-am apropiat de coloanele care îmbrăţişează piaţa am început să-i percep grandoarea. A cincea din lume, ca suprafaţă, deci nu e cea mai cea, însă are o distincţie şi poate un aer pios, care te impresionează de la prima vedere. La 7 dimineaţa, cu tot soarele revărsat pe faţada Basilicii, piaţa strălucea calmă şi tăcută. Câteva surori catolice, un preot, un călugăr, doi jandarmi din brigăzile de control şi noi cu ochii căscaţi de admiraţie şi uimire.

Cazare in Roma

Ca să poţi vizita Roma, fără să pierzi timp preţios prin mijloace de transport, e bine să ai o cazare centrală. Noi am ales o cameră într-un cartier select, aproape de Vatican. Apartamentul, în regim de hotel se numeşte Stanze di Nico. Şi deşi nu ştim cine e Nico, ne-am înţeles de minune cu doamna simpatică ce gestiona treburile în numele dumnealui.

Ne-a primit cu vervă şi strigăte prietenoase în stilul binecunoscut italian, apoi ne-a prezentat una din cele mai frumoase camere în care am locuit până acum – mare, cu mobilier vechi care dădea un aer cochet, curată, aerisită, dotată cu toate facilităţile şi consumabilele pe care le-ai putea avea la 3-4 stele. Aveam acces şi la bucătăria mică dar bine utilată şi primeam şi cafele bune şi tari dimineaţa sau oricând mai simţeam nevoia. Pentru toate astea am plătit 80 euro pe noapte. A meritat fiecare cent.

Obiective turistice si activitati in Roma

Încă din prima după-amiază, am luat pulsul străzii, am vrut să simţim atmosfera şi să vedem chipurile oamenilor. Aşa că ne-am pierdut în furnicarul Pieţei del Popolo. Poate cea mai animată şi mai populată, atât cu turişti, cât şi cu localnici, această piaţă freamătă de viaţă şi pulsează ca o inimă. De aici pleacă Babuino, Corso şi Ripetta, cele mai aglomerate străzi la orice oră, fie pentru magazinele de lux, fie pentru biserici şi clădiri istorice, fie pentru restaurantele şi hotelurile cochete, fie, pur şi simplu pentru atmosfera lor festivă.

Şi tot ele te duc, încrucişând zeci de alte străduţe la Piaţa Spania, cu ale ei trepte şi fântână în formă de gondolă, sau la palatul Quirinal, la Fontana di Trevi, la Panteon, la Santa Maria sopra Minerva, ori Piaţa Navona, iar în cele din urmă la Piaţa Veneţia cu personalitatea Monumentului Vittorio Emanuelle II, care domină mare, alb, strălucitor, în antiteză cu Forul Imperial care se aşterne alături cu pietrele înnegrite de vreme ale ruinelor sale.

La capătul Via dei Fori Imperiale se zăreşte Coloseum-ul emblematic. Şi-apoi, în altă zi, de la capăt. Prin Parcul Borghese pentru Galerie, prin bisericile ca nişte muzee, toate frumoase de rămâi fără grai, prin piaţetele mici iţite între clădiri vechi şi umbroase, cum ar fi piaţa Mattei, cu mica fontana delle Tartarughe. Şi n-am ratat nici Piaţa Campo dei Fiori, care nu e o piaţă de flori, cum ar suna, ci o piaţă cu de toate, în special produse alimentare tradiţionale.

Impresii si ponturi despre Roma

Dar, cum spuneam, marea revelaţie şi bucurie a fost San Pietro! De la piaţa imensă, ocrotită parcă de coloanele celebre ale lui Bernini şi până la vârful cupolei totul a fost uimitor într-un fel sau altul. Întâi admiri faţada basilicii. Cei doi apostoli, Petru şi Pavel sunt reprezentaţi prin statui uriaşe, amplasate jos, în piaţă. Toţi ceilalţi 10 apostoli, plus Ioan Botezătorul stau de-a stânga şi de-a dreapta lui Isus, sus tocmai pe frontispiciul faţadei.

Intri pe uşa masivă din bronz sculptată minuţios şi pătrunzi sub bolţile înalte şi cuprinzătoare ale bazilicii. 40 de altare sub un singur acoperiş! Fiecare firidă, fiecare altar, fiecare coloană sau locşor este împodobit şi înnobilat de câte o operă de artă, dintre care, desigur, cea mai de seamă este Pieta, în dreapta intrării, bine protejată după un panou transparent. Am atins tălpile statuii din bronz a sfântului Petru cea purtătoare de norc, am dat roată Sfântului Baldachin central poziţionat şi ne-am închinat creştineşte în faţa Sfântului Scaun aşezat în altarul principal, sculptat în lemn şi aur tot de Bernini.

Deasupra, luminatoarele din cupola imensă filtrează lumina şi absorb zgomotele de paşi sau voci stinghere. Am urcat, pe scări, până sus, în Dom. De pe acoperiş, poţi vedea atât în interiorul bisericii, graţie unui culoar îngust, circular de pe interiorul cupolei, dar poţi admira şi Roma întreagă, cu Vaticanul la picioare şi Tibrul în plan îndepărtat. Imaginile sunt greu de descris!

Nu mi-a plăcut în Roma aglomeraţia obositoare din zonele de interes major, cum ar fi Fontana di Trevi - n-aveai loc să arunci un ac! Nici la treptele spaniole nu era mai lejer, iar gălăgia te năucea. În Panteon se intra ca la circ, buluc sub formă de grămadă şi tot la fel de hărmălaie. Era frapantă diferenţa de zgomot şi densitate de oameni între o piaţetă celebră şi două străduţe mai departe, unde nu se mai înghesuia nimeni.

Nu mi-a plăcut metroul lor murdar şi întunecos şi nici preţurile piperate ale băuturilor de la terase. M-a dezamăgit puţin muzeul Vaticanului prin organizarea nefericită a tururilor de vizitare şi pentru că mă aşteptam să pot vizita mult mai mult, ca spaţiu. Poate o grădină, ceva.

Sfaturi pentru cei care vor sa viziteze Roma

În ciuda micilor minusuri, recomand cu tot sufletul, oricui să viziteze măcar o dată Roma. Am convingerea că se găsesc bucurii şi surprize pentru orice gen de vizitator, astfel încât nimeni nu ar putea pleca nesatisfăcut.Aş reţine faptul că la Roma este cald, ceva mai cald decât ne aşteptăm, în orice anotimp. Deci haine subţiri!

Un pont bun: apa cişmelelor, ţâşnitorilor este potabilă şi încă foarte bună la gust, o apă dulce şi răcoroasă. Deci nu daţi banii pe apă îmbuteliată, ci umpleţi-vă sticluţele de câte ori aveţi ocazia!

Un sfat înţelept, cred eu: nu încercaţi să vedeţi toată Roma dintr-o singură sforţare. Luaţi-o încet, la pas, în cele mai mici amănunte. Roma îţi face surpriza ca, pe lângă atracţiile principale cunoscute de-o lume întreagă, să mai scoată din mânecă, aproape la fiecare cloţ de stradă câte o minunăţie pentru fiecare – că e o bisericuţă nemarcată pe hartă, cu picturi dumnezeieşti, sau un ornament arhitectural, adevărat filigran în piatră, poate să fie o mică prăvălie cu prăjituri delicioase sau chiar un magazin în care găseşti pantofii ideali şi poşeta visurilor, un mic parc umbros în dealul Quirinalului sau muzicanţii ambulanţi din preajma Navonei (români, de altfel), o italiancă frumoasă sau un carabinier brunet, tras prin inel... orice, ceva ce nici cu gândul nu gândeşti!

Ar mai fi lucruri de spus, dar pana la urma fiecare isi traieste povestea dupa propriul stil… Imi pare bine ca am avut ocazia sa retraiesc sentimentele acestui concediu, chiar si pentru cateva minute, pentru ca fiecare calatorie in care "ne reintoarcem", chiar si cu gandul ne invata aceeasi lectie: in concediu se traieste in prezent – ca sa ne putem hrani cu amintirile frumoase pana la urmatoarea escapada!

Acestea sunt cateva din motivele pentru care aleg sa fiu ghidul turistic al acestui loc, "functie" care ma trimite automat in concursul "Povestea vacantei mele". Numele meu este Rosemari Ţigănilă si aceasta este povestea pe care va recomand sa o votati!

Casa Moşului

Realizat in colaborare cu: Casa Moşului

Pensiunea Casa Mosului din Cârţisoara situatã în imediata apropiere a centrului comunei, te întâmpinã cu ospitalitatea specificã zonei de munte. Oamenii pe care îi veţi întâlni aici, mâncarea şi bãuturile tradiţionale de cea mai bunã calitate precum şi condiţiile de cazare de 4 stele vor crea atmosfera de recreere, confort, linişte şi relaxare pe care le-aţi dorit.