Sibiu - oraşul unde să te muţi

Sibiul se întrece cu Brașov (în mintea mea Laughing) în competiția pentru cele mai frumoase orașe din România, și pe bună dreptate. Din partea mea, a câștigat deja, nu detașat, dar oricum, e frumos și gata.  Are tot ce îi trebuie, un centru vechi și cochet, terase  și restaurante decorate cu flori, clădiri vechi cu multă istorie în spate, muzee, ziduri vechi ale cetății, puncte de panoramă din diverse turnuri. În 2007 Sibiu a fost capitală culturală europeană (alături de Luxemburg).

Are chiar și centru de închiriere biciclete în parcare, foarte bine gândit de altfel. În loc să intri cu mașina în centru (unde accesul este oricum limitat), o lași în parcare și îți iei o bicicletă.   Noi am mers însă pe jos relaxat, drept pentru care am făcut IAR o tonă de poze.

Deși era într-o joi pe la ora 10.00 dimineața, Bulevardul Nicolae Bălcescu era deja destul de activ, colorat și cu multe-multe flori agățate la terase.

Bulevardul Nicolae Bălcescu

Multe din clădiri sunt istorice și au tăblițe informative, referitor la anul construcției, cine a locuit in ele și cine a fost acea persoană. Așa că nu vă grăbiți, admirați casele vechi și balcoanele îmbodobite, iar dacă vedeți vreo arcadă întunecată treceți pe partea cealaltă. Curțile interioare păstrează toate ceva vechi, ba o sculptură, ba o cișmea cu arhitectură.

Piața Mare

Ajungem în Piața Mare, unde se află Palatul Brukenthal, muzeu în care se poate vizita Galeria de Artă (care conține cele mai valoroase picturi baroce din centrul și estul Europei) și Biblioteca.

Primăria și Biserica Romano-Catolică, construită de iezuiți în perioada 1726-1733, se află tot aici. Și în biserică se poate intra, eu una am crezut că e un alt turn și am ratat-o. Laughing

Turnul Sfatului, alt obiectiv istoric important care se poate vizita, face trecerea dintre Piața Mare și Piața Mică. Construit în secolul XIII, turnul a fost poartă de trecere în cea de-a doua centură de fortificații a Sibiului. Acum este folosit ca spațiu de expoziție de artă, însă în trecut a avut diverse roluri: depozit de grâne, închisoare, muzeu de științe naturale, foișor de foc și turn de poartă. Urcarea in turn se face din Piața Mică și oferă o panoramă deosebită asupra celor două piețe și a orașului în ansamblu.

Vedere din Turnul Sfatului

Piața Mică

În afară de turnul Sfatului, în Piața Mică se află Podul Minciunilor, un alt simbol al Sibiului. Acesta a fost construit în 1859, trece peste strada Ocnei și face legătura între Piața Mică și Piața Huet. Este declarat monument istoric, fiind cel mai vechi pod funcțional, din fontă, din România.

Una din legendele haioase din spatele podului monument spune așa: Podul avea niște urechi mari, ca să audă bine Laughing și la fiecare minciună auzită începea să se cutremure, până se prăbușea, aducând astfel mincinosul cu picioarele pe pământ Laughing

Podul Minciunilor

Chiar în dreapta podului, cum te uiți din Turnul Sfatului se află Muzeul de etnografie. O parte din clădirile din Piața Mică sunt chiar simpatice datorită ferestrelor care se "ochiesc" la tine:

Vedere din Turnul Sfatului

Piața Aurarilor

Am trecut pe sub Podul Minciunilor și am mai admirat câteva clădiri foarte vechi pe străduțele din jur. Apoi am întâlnit un alt monument deosebit, în Piața Aurarilor: Turnul Scării Aurarilor, acesta unește Piața Aurarilor cu Piața Mică.

Am urcat scările pasajului și ajunși din nou în Piața Mică, ne-am oprit la o terasă, nu la cea din poză, ci chiar lângă, dar aceasta mi-a plăcut mai mult (nu mă întrebați de ce am stat lângă, nici eu nu știu Laughing).

Centru istoric Sibiu

Piața Huet - Catedrala Evanghelică

Apoi am mers în Piața Huet să vizităm Catedrala Evanghelică, una din cele mai frumoase clădiri în stil gotic din Transilvania. A fost construită în perioada 1371-1520. Se poate vizita și urca în turn.

Catedrala Evanghelică

La parter se afla (când am fost noi) o expoziție impresionantă de fotografie din perioada celui de-al doilea război mondial, ce înfățișa explicit crimele și atrocitățile comise în acea perioadă. Chiar dacă te doare sau doar te șochează, privește-le pe rând.

Apoi am urcat în turn, care de asemenea oferă o priveliște frumoasă asupra orașului medieval. Am văzut Piața Mică din alt unghi, dar și o moschee. Adică așa credeam eu, că e o moschee, pe care am căutat-o mult și bine după aceea Laughing De fapt era cupola Catedralei Mitropolitane Sf. Treime, pe care am și vizitat-o apoi.

Catedrala Evanghelica, Sibiu - vedere din Turn

Pasajul Scărilor

După ce am ieșit din Catedrala Evanghelică, am intrat în Pasajul Scărilor, care făcea legătura între Orașul de Sus și Orașul de Jos. Construit în secolul 14, pasajul face parte din a treia centură de fortificații a orașului. Trecem pe sub arcada Turnului Scărilor și ni se dezvăluie una din cele mai frumoase zone a Sibiului:

În dreapta, sub arcadă, se face o curte interioară frumoasă de tot, care găzduiește un restaurant.

Și toate detaliile din jur sunt atât de frumoase, cu drag amenajate, încât nu mă satur să fac poze în toate direcțiile. Și iar mă aflu deodată într-un loc din care nu mai vreau să plec acasă Laughing

Pasajul Scărilor

Pe aici pe undeva am văzut un magazin cu haine tradiționale, lucrate manual, drăguțe de tot. Și scumpuțe Laughing În stânga, cum coborâm, intrăm în altă lume, într-un peisaj medieval autentic.

Monumentele din centrul vechi

Apoi am mai bănănăit pe toate străduțele vechi pe care le-am găsit, nu mai știu în ce ordine pentru că stau prost cu orientarea, dar (câteva din) ele se numesc: Str. Tîrgului, Str. Movilei, Str. Azilului, Str. Ocnei. Case vechi, multe în paragină din păcate, unele învăluite în iederă, o mulțime de monumente care merită văzute. Unele sunt restaurate deja, altele urmează probabil și mă bucur pe de-o parte că am văzut multe din ele așa vechi cum sunt. O casă cu o formă haioasă, pe care o văzusem pe blogul Alexandrei, era deja restaurată când am ajuns noi acolo. Personal îmi plăcea mai mult înainte, deși e mai "sănătoasă" acum.

Centru istoric Sibiu

Așa că vă sfătuiesc să vă grăbiți să le vizitați Laughing și să vă căutați și o casă pentru voi, ceva, că tare e frumos să trăiești într-un oraș plin de cultură, curat și îngrijit.

Strada Cetății

Ne-am întors în Piața Mare căutând moscheea (!!) Laughing și am luat-o spre strada Cetății, unde se află 3 turnuri. Turnul Olarilor, construit în secolul 15 de breasla săsească a olarilor din oraș, face parte din a treia centură de fortificații a orașului alături de Turnul Archebuzierilor (sec. 14) și Turnul Dulgherilor (sec.14).

Strada Cetăţii

Nu știu dacă tipii din imagine lucrau la lemne doar ca să păstreze autenticitatea monumentelor sau erau "pe bune", dar erau îmbrăcați în acord perfect cu ce îi înconjura. În spatele zidului se află Turnul Gros care găzduiește în prezent Sala Thalia a Filarmonicii de Stat din Sibiu.

Pauză la terasă chiar acolo, observați detaliile: copertine, flori, ceasuri vechi...atât de frumos!

Apoi am luat-o iar din loc și în scurt timp suntem în fața altei frumuseți, Catedrala Mitropolitană Sf. Treime. Deodată m-am luminat și mi-am dat seama că asta era moscheea mea mult așteptată Laughing De fapt, este o catedrală ortodoxă, construită în stilul unei bazilici bizantine între anii 1902-1906. Se pare că este o copie la scară mică a faimoasei Hagia Sophia din Istanbul.

Catedrala Mitropolitană Sf. Treime

Acum ni se face foame și ne îndreptăm spre Bulevardul Nicolae Bălcescu, plin ochi de terase (și flori).

Bulevardul Nicolae Bălcescu

După aceea mai cercetăm câteva ganguri și detalii frumoase ale clădirilor...iar vizita noastră în Sibiu se încheie aici. Pentru că suntem devoratori de frumos și orașe, tot ce am povestit am făcut într-o zi, însă Sibiu și împrejurimile ar merita cel puțin un weekend.

Tarife - august 2015

• Turnul Sfatului - 2 lei
  • Catedrala Evanghelică - 3 lei pentru urcarea în turn
  • Muzeul Brukenthal și alte muzee, separat sau "la pachet" aici: brukenthalmuseum.ro