Prima mea destinatie greceasca: insula Thassos

In vremuri imemoriale Zeus, sefu’ zeilor, calca in strachini mai mult decat oricare subaltern. Cum inventivitatea nu-i ducea lipsa subterfugiile erau care mai de care. La un moment dat ii picase cu tron Europa, fiica regelui Agenor. Pentru mandra cu nume de continent s-a transformat in taur si a dus-o in Creta. Banui ca avea si un cercel in bot si un trandafir dupa ureche ca altfel nu vad motiv pentru care sa te lasi asa usor. Tata lu' Europa suparat fiind si a trimis fiii sa o caute, cu ordin sa nu se intoarca fara usurateca. Unul din ei, pe nume Thassos, a ajuns pe o insula care l-a incantat nespus. Cum nu se putea intoarce acasa la parinte cu mana goala dar mai ales pentru ca locul era minunat a ales sa se stabileasca acolo.

Cam asa si eu, am ajuns pe o insula care m-a incantat nespus si nu m-as fi intors de acolo, poate doar cu ordin de la imparatie. Thassos mi-a placut poate si pentru ca e prima mea destinatie greceasca si nu le stiam specificul.
Eu, o impatimita a muntelui, am crezut ca sunt in rai atunci cand ma scaldam in Egee si dadeam cu ochii de munte. O senzatie cu totul noua. Litoralul romanesc nu poate sa imi ofere privirii munti de 1204 metri inaltime decat daca se schimba relieful pe Terra.

Al doilea fior l-am simtit la momentul in care ma plimbam printre ruine antice, le atingeam si incercam sa imi imaginez cum era acum cateva mii de ani (in afara de munte mai imi place si istoria antica, in special cea elena).
Nu stiu daca mai pot adauga altceva in afara de faptul ca animalele mele preferate sunt pisicile iar in Thassos am intalnit muuuulte mustacioase.

Cazare in insula Thassos

Din balcon vedeam marea, atat cat se putea intrezari printre crengi. Din fericire ii auzeam valurile fara interferente. In lateral se iteau muntii. Cafeaua o serveam pe balcon si aceste mici detalii imi faceau diminetile frumoase. Nefeli e numele vilei responsabile pentru aceste amintiri matinale.
Vila s-a prezentat curata desi personalul era vizibil inexistent. Le apreciez discretia. Chicineta a fost de un real folos dimineata, e fain sa te trezesti in miros de cafea mai ales cand e facuta de altcineva. De acelasi real folos a fost si frigiderul, tare bine racea Mythos-ul.
Mi-ar fi placut sa aiba internet wi-fi dar din ce imi aduc aminte pretul rezonabil m-a facut sa trec cu usurinta peste acest aspect. Doar nu merg in vacanta ca sa navighez pe internet.

Obiective turistice si activitati in insula Thassos

Ca niciodata pentru Thassos mi-am facut constiincioasa temele dinainte, de data asta mergeam oarecum la sigur. Specificul local l-am vazut luand la pas satele Panagia si Potamia. Stradutele inguste (cand mergeam cu autocarul eram foarte aproape de balcoane, daca intindeam mana le luam lejer rufele puse la uscat pe sarma), casele varuite in alb – albastru, acoperisurile de piatra, albinele ce bazaiau insistent, terasele cochete, magazinele cu suveniruri – un tot unitar cuceritor.

Setea de istorie / mitologie mi-am satisfacut-o in Limenas, capital insulei.
Intai am vizitat muzeul de arheologie, ce expune artefacte din secolul VII i.e.n - VII e.n. Fiecare din ele e insotit de placute cu explicatii scrise in greaca, franceza si engleza. Atmosfera este foarte calda, prietenoasa. Proiectia luminii pe exponate este foarte bina gandita, pune in valoare obiectul.

In al doilea, al treilea, al patrulea si chiar si al cincilea rand am vizitat: Agora Antica (inima orasului, centrul comercial si cultural), Teatrul Antic, Acropolele, Templul Atenei si Templul zeului Pan. Obiectivele sunt insirate ciorchine pe inaltimea dealului pana la 137 metri fata de nivelul marii – acolo unde falfaie steagul Greciei cel albastru cu alb, frumos asortat cu azuriul cerului in zilele senine. Si noi am prins o zi tare senina, pic de nor nu era pe cer, pic de umbra n-am prins – caldura cat cuprinde.

O zi am dedicat-o inaltimii sale muntele, inchinandu-ma celor 1204 metri ai sai – varful Ipsario. Dar despre asta in episodul (intrebarea) urmator.

Impresii si ponturi despre insula Thassos

Marea cea transparenta vazuta de aproape si azurie vazuta de la inaltime e prima care imi vine in minte la capitolul ce m-a impresionat cel mai mult. Impactul a fost asa mare poate pentru ca Marea noastra cea Neagra nu dezmiarda ochiul la fel.

Ipsario, cel aflat la 1204 metri deasupra Egeei mi-a placut nespus. Pe langa muntele in sine panorama azurie merita ascensiunea. Poate 1204 metri nu impresioneaza prea tare dar tinand cont ca plecarea este de la nivelul marii stacheta se ridica destul de mult. Noi am facut greseala sa plecam tarziu in tura, pe la 9 dimineata abia plecam din Skala Potamia, iar intrarea in traseu efectiva a fost in jur de 10.00. Recomandat este sa intri in traseu in jur de 5-6 dimineata astfel incat sa ai vizibilitate maxima pe varf pentru ca ai ce vedea.

La capitolul da’ noi de mancat ce mai bem am fost mai mult decat impresionata de modalitatea de servire a berii la terase. Paharele erau proaspat scoase din congelator. Nu numai ca erau reci dar aveau chiar si pojghita de gheata pe ele. Iar la caldurile indurate imaginea era mai mult decat reconfortanta. Si nu numai imaginea. Mythos-ul este o bere excelenta, cu o aroma greu de uitat.

Este mult prea clad in Thassos. Noi am fost la inceput de septembrie dar tot am suferit din pricina caldurii.
La capitolul mancare am avut cateva dezamagiri:

• Maslinele lor scofalcite tare nu-mi placeau. Patria maslinelor si imi serveau stafiditele alea
  • Gyros-ul (shaorma lor) mi s-a parut un fel de mancare greu de digerat desi imi fusese destul de laudat.

Sfaturi pentru cei care vor sa viziteze insula Thassos

Nu ratati capitala insulei, vizitati vestigiile antice care sunt cu duiumul acolo. Poti merge de capul tau, nu in excursii organizate deoarece e mai ieftin, iar informatiile pe care ti le dadea ghidul le gasesti oricum la fiecare vestigiu, frumos aliniate pe panouri. Plus ca iti faci programul cum vrei.

Mersul pe jos face piciorul frumos asa ca luati la pas satele grecesti, dupa puteri. Noi am strabatut Potamia si Panagia la pas lejer si nu ne-a parut rau. In plus pe stradutele nu foarte centrale gasesti magazine cu suveniruri mai deosebite, mai de-ale locului.

Varful Ipsario il recomand cu caldura dar daca se poate sa urcati pe umbra ar fi minunat, scapati de insolatie. Traseul este marcat, nu ai cum sa te ratacesti daca mergi pe jos. Pentru comozi informatie – pe varf se poate ajunge si cu masina, asta ca sa nu ratati frumusete de priveliste.

Ar mai fi lucruri de spus, dar pana la urma fiecare isi traieste povestea dupa propriul stil… Imi pare bine ca am avut ocazia sa retraiesc sentimentele acestui concediu, chiar si pentru cateva minute, pentru ca fiecare calatorie in care "ne reintoarcem", chiar si cu gandul ne invata aceeasi lectie: in concediu se traieste in prezent – ca sa ne putem hrani cu amintirile frumoase pana la urmatoarea escapada!

Acestea sunt cateva din motivele pentru care aleg sa fiu ghidul turistic al acestui loc, "functie" care ma trimite automat in concursul "Povestea vacantei mele". Numele meu este Andreea Balbarau si aceasta este povestea pe care va recomand sa o votati!

Poze din insula Thassos

Casa Moşului

Realizat in colaborare cu: Casa Moşului

Pensiunea Casa Mosului din Cârţisoara situatã în imediata apropiere a centrului comunei, te întâmpinã cu ospitalitatea specificã zonei de munte. Oamenii pe care îi veţi întâlni aici, mâncarea şi bãuturile tradiţionale de cea mai bunã calitate precum şi condiţiile de cazare de 4 stele vor crea atmosfera de recreere, confort, linişte şi relaxare pe care le-aţi dorit.