Orasul montan Aosta si imprejurimile lui

Am ales sa va povestesc despre un oras montan, aflat in Alpii Italieni, un oras care m-a impresionat profund prin naturaletea, prin frumusetea si arhitectura lui. Chiar daca nu este la fel de cunoscut ca Parisul, sau la fel de mare ca Roma, el ofera tursitilor peisaje inedite si locuri speciale care merita vizitate...
Vara! Umbrele dupa-amiezii se impleteau spre rasarit ducand pe aripile lor gandurile mele nostalgice.

Aflasem cu cateva ore inainte ca voi petrece un ultim week-end in Italia. Eram incantata ca se termina vacanta, fiindaca imi doream nespus de mult sa-mi revad meleagurile mele din Carpati, dar in acelasi timp nu-mi puteam lua gandul de la plecarea mea intr-o alta excursie. Eram melancolica fiindca trebuia sa aleg intre doua destinatii diferite, dar in acelasi timp minunate : Genova sau Aosta?..Stiam multe despre orasul Genova, stiam ca n-o sa ma plictisesc, fiindca ascunde o multime de obiective tursitice. De Aosta, sincer, nu mai auzisem pana atunci, dar aflasem ca e undeva in inima Alpilor, un oras medieval cu superbe peisaje.

Eram nehotarata, eram suparata, deoarece nu puteam merge in ambele destinatii, dar pentru ca vizitasem in acea vara multe orase Italiene , m-am decis sa-mi pregatesc rucsacul de munte... Calatoria mea urma sa fie o poarta spre paradis, un refugiu perfect, departe de aglomeratiile urbane, departe de zgomote si de oameni agitati: Valle d`Aosta!

Ce anume te-a impresionat cel mai mult la Aosta?

Am plecat, impreuna cu matusa mea, intr-o dimineata frumoasa de vara, din orasul Torino, unde locuisem cateva saptamani. Din Gara Porta Nuova, trenul ne-a condus dealungul unor peisaje superbe, desprinse parca din tablourile marilor pictori. Si cum fiecare calatorie are momentele ei spectaculoase intamplarea a facut ca trenul sa cedeze chiar in apropierea destinatiei finale. Este de necrezut faptul ca si italienii mai au unele probleme feroviare, dar sincer, m-am bucurat, deoarece am stationat intr-un loc superb, cu pesiaje montane de nedescris. Am asteptat o jumatate de ora pana cand problema a fost rezolvata si intr-un final am ajuns in frumosul oras care urma sa ne gazduiasca pentru cateva zile.

Aosta, capitala regiunii cu acelasi nume este un oras industrial foarte indragit de turisti. Dominat de crestele alpine, ascunde o aura de mister care te face sa devii mai intelept. Frumusetea acelei regiuni m-a cucerit inca de la inceput, iar cadrul natural oferit de munti creeaza peisaje de neuitat. Ciudat este ca, de multe ori in viata, muntele te face sa uiti cine esti, el te introduce intr-o lume cu totul si cu totul speciala, o lume ideala in care poti sa-ti arati adevaratele tale pasiuni...

Cand am coborat din tren si am simtit acel aer alpin venit tocmai din inima Alpilor, mi-am dat seama ca nu o sa regret alegerea facuta. Asa a si fost... Am ramas profund impresionata de intreaga regiune. Frumoasele case medieval, excelent conservate creeaza o atmosfera de poveste, iar florile asezate cu grija la fiecare fereastra , contureaza acel peisaj in care visele pot devein realitate. Localnicii sunt atat de primitori si de incantati, incat poate ca nu ai vrea sa te mai desparti de ei! Nu mi-am imaginat ca muntele o sa-mi intre treptat in suflet cu florile si padurile, cu apele si vanturile, cu zilele si noptile, cu soarele, cu luna si stelele, cu tot talcul lor dumnezeiesc! Nu mi-am imaginat ca el are o astfel de puterea asupra omului!

Ne-am cazat intr-un loc modest, dar primitor, curat si relaxant. Eram extreme de incantata, priveam pe fereastra si zaream statura unor munti inalti care ma faceasu sa plutesc intr-o lume ireala. Totul era minunat! Imi placea... Traiam un vis care devenea din ce in ce mai frumos...

Ce ai vizitat in Aosta?

“Roma Alpilor” asa cum mai este denumita regiune Valle d`Aosta, ascunde bogatii natural pe care mi-as dori sa le vad zilnic. Ajunsa in orasul Aosta am hotarat impreuna cu matusa mea sa vizitam, sa ne plimbam si sa admiram acest “colt de rai”. Zis si facut! Dupa ce am luat masa la un elegant restaurant (Vecchio Ristoro), cu o atmosfera tihnita si mancare foarte gustoasa, ne-am indreptat spre central vechi unde am privit forumul roman, teatru si amfiteatrul. Tot acolo am aflat ca numele orasului vine de la numele imparatului roman Augustus, si a fost botezat astfel, fiindca de-a-lungul timpului pozitia strategica i-a adus o bunastare considerabila, prosperitatea de acum dobandindu-se turismului. Intr-o mica plimbare am descoperit Porta Pretoria, un monument deosebit care si-a pastrat forma originala. L-am vizitat si ne-am fotografiat in acel loc superb, iar apoi ne-am indreptat catre Arcul lui Augustus si vechiul pod roman.

Dupa o mica pauza in care ne-am sunat familia, pentru a-i impartasi ganduri bune, am plecat spre Museo Archeologico Regionale, in care am descoperit dovada unei istorii impresionante... Acesta se afla in Piazza Roncas, ornata cu multe floricele, loc in care am poposit pentru mai mult timp. Ne-am odihnit la o cafenea si am avut placerea de a cunoaste niste oameni prietenosi care ne-au dat sfaturi cu privire la excursia noastra. Alaturi de muzeu este o catedrala din secolul al XIII-lea, plina de cavouri fin lucrate, stoluri pentru cor si podea din mosaic.

Un alt muzeu, Museo del Tesoro (Muzeul Comorilor) m-a impresionat prin frumusetea acelor obiecte de mare valoare. Ultimul loc medieval pe care l-am vazut este o alta biserica importanta a orasului, ce dateaza din secolul al XI-lea, Collegiata di Sant Orso, care cuprinde un complex medieval:o manastire, o sihastrie romaneasca si o cripta foarte veche. Iesirea mea din acea zi se incheie cu o cina speciala in care am gustat din preparatele traditionale, acompaniata de muzica lu Giuseppe Verdi. A fost o seara cu adevarat placuta...

A doua zi am fost trezite de strigatele localnicilor care isi urau: “Buongiorno! e Una buona giornata! ”O alta zi la munte, o alta experienta de neuitat... Urma sa schimbam planurile facute si sa plecam intr-o drumetie... Fiindca Aosta iti ofera sansa sa te refugiezi in multe locuri impresionante, noi am hotarat sa pasim peste culmile Alpilor din Parcul National Grand Paradiso.

Este adevarat ca ne-am cam abatut de la planurile de a visita integral orasul, dar nu am regretat alegerea facuta. Asadar, ne-am luat inima in dinti si am inceput un trasu montan care s-a dovedit a fi miraculos. Peisajul era cu totul si cu totul unic, ne bucuram nespus de mult sa vedem cascade si poduri ce traverseaza raul venit tocmai din inima Alpilor. Am urcat vreo patru ore, timp in care ne-am si fotografiat.

Pe langa peisaje, una dintre marile atractii ale Alpilor este viata salbatica si usurinta cu care poti admira toate aceste frumuseti. Sef al animalelor si ales ca simbol al parcului este stambeco(capra salbatica). Exista si capre negre in numar considerabil, si marmote, mamifere mici cu blana, ale caror strigate se aud peste vai. Peisajele din zona sunt un amestec de varfuri alpine si vai placute.Am poposit la o stana si am cerut informatii cu privire la Parcul National. Cel de acolo ne-a povestit o intreaga legenda si i-a facut mare placere sa ne vada, fiindca pe tot parcursul anului este singur, sau mai bine zis in compania oilor... Am avut sansa de a admira o lama, simbol al muntilor Anzi, dar fiind destul de intalnita si in Alpi.

Spre dupa-amiaza am poposit la Vittorio Stella, un refugiu montan, frumos amplasat intre varfurile muntilor. Am facut cunostinta cu localnicii si ne-am indreptat spre camerele in care urma sa ne adapostim peste noapte. Era un loc modest, la fel ca si cabanele de la noi, cu paturi etajate si geamuri mari care ne dezvaluiau privelisti de neuitat

N-am sa uit niciodata acea seara in care am mancat cea mai buna mancare italiana! A lua masa este una din placerile vietii in Italia. Bucataria de acolo este in general simpla, calitatea ei depinzand de ingredientele folosite. Mancarurile regionale sunt o specialitate, iar eu am gustat cateva preparate gatite cu mare drag de un bucatar francez care locuia de mult timp in Alpi.

Pentru a fi sugura ca o sa degust o gama larga de mancaruri mi-am ales un Menu degustazione. Il primo (felul intai) este menit sa va sature si consta de obicei in paste, dar am apreciat mult felul in care erau gatite. Acesta este urmat de secondo (felul doi) si am avut sansa de a gusta un preparat local numit cacciogione (vanat). Masa se termina de obicei cu desertul care consta in branza (fromaggio) sau inghetata (gelato). Stilul culinar al fiecarei bucatarii este dictat de produsele locale. Intotdeauna meniul cuprinde si bauturi, de cele mai multe ori vinuri albe sau rosii. In Valle d`Aosta sunt servite cele mai calitative bauturi. Dupa consistenta cina am iesit afara si am ascultat glumele si povestioarele amuzante ale oamenilor de acolo.

Ne-am culcat tarziu, pentru ca nu am putut sa stricam acea atmosfera care se creiase in inima muntilor. In urmatoarea zi am coborat din Alpi, ne-am intors in Aosta, fiindca nu ne puteam desparti atat de repede ... Urma sa mai petrecem o zi minunata alaturi de oamenii muntilor, o zi in care am descoperit si alte locuri impresionante.. Acea vacanta m-a facut sa iubesc si mai mult muntele, iar acum imi doresc sa ma intorc din nou in acel loc superb!

Da-le cateva ponturi cititorilor noştri despre Aosta

Sfaturi:
Un prim sfat, care sta la baza intregii Italii, este ca atunci cand doriti sa vizitati unul din orasele acestei tari sa nu ezitati sa cititi istoria ei.. Fara a sti unele lucruri importante, excursia voastra nu va fi la fel de interesanta!
Perioada in care mergeti va poate influienta mica vacanta, si de aceea ar fi bine sa mergeti la munte vara, cand va veti putea relaxa intr-un peisaj de nedescris!. Tousi daca iubiti anotimpul rece, nu uitati ca iernile in nordul Italiei sunt foarte aspre, si pe langa schiuri puteti lua un echipamente care sa va protejeze de temperaturile scazute.In toate anotimpurile se organizeaza activitati captivante care o sa va placa!

Daca alegeti Aosta ca destinatie de vacanta, sfatul meu pentru voi este sa va indepartai putin din orasul propriu-zis. De exemplu puteti alege o drumetie pe unul dintre traseele marcate ale Alpilor.

Povesteste-ne cateva cuvinte despre costul unui City Break in Aosta

Preturile sunt in general acceptabile. Mancarea este destul de ieftina si foarte buna. Hotelurile din centru au oferte pentru extra-sezon, dar daca dorit sa admirati frumusetile muntilor, refugiile ofera conditii bune la preturi mai mici. Am platit 30 de euro pentru cazarea si mancarea oferita. Transportul pana in statiune m-a costat cam 20 de euro, pentru ca am plecat din Torino. Pentru cei interesati, se poate ajunge cu avionul pana in Val D`Aosta la aeroportul regional Corrado Gex. In oras puteti merge cu autobuzul sau cu bicicleta. Un bilet la autobuz va costa in jur de 3sau 4 euro, depinde de locul in care doriti sa ajungeti. In concluzie, banii cheltuiti merita, fiindca aveti sansa sa admirati locuri unice.

Ce nu ţi-a plăcut in Aosta?

Fiindca peisajul m-a cucerit cu adevarat, si pentru ca nu am stat foarte multe zile, nu cred ca au existat lucruri care sa-mi displaca. Totusi, parca mi-ar fi placut sa vad mai multi turisti romani, dornici sa descopere si altfel de locuri.. Dupa cum am mai spus Aosta nu este un oras foarte cunoscut de catre noi, dar impartasindu-va experienta mea , poate ca intr-o zi veti pasi si voi peste tinuturile alpine ale Italiei.

Dacă ar trebui să asociezi Aosta cu un oraş din România, care ar fi acesta şi de ce?

Cred ca cel mai bin ar fi sa asociez orasul Aosta cu Brasovul. Chiar daca orasul de la noi este mai mare, cu mai multi locuitori, fiind si centru universitar, ofera turistilor peisaje montane unice. Exista mari diferente intre cele doua locuri, incepand de la lucruri importante precum calitatea acestor orase si ajungand la lucruri marunte ca si inaltimea muntilor. Totusi multe diferente, care la prima vedere par mici, ne fac pe noi, romanii, sa alegem destinatii turistice inafara tarii.

Ce alte oraşe iţi doreşti să vizitezi şi de ce?

In viitor mi-ar placea sa descopar orase din Anzi , precum Machu Picchu. As vrea sa admir minunatul carnaval din Rio de Janeiro sau sa ma plimb pe strazile din Buenos Aires..Cred ca fiecare oras din aceasta lume are ceva special si de aceea orice loc merita vizitat si fotografiat!

Sper ca v-am facut curiosi cu privire la orasul Aosta si vreu sa va spun ca zilele petrecute departe de munte, sunt ca niste pause de respiratie in timpul ascensiunii. Asadar nu uitati sa treceti pe lista calatoriilor si orasele montane, fiindca nu veti regreta!

Numele meu este Miron Raluca si aceasta este povestea mea pe care va recomand sa o votati..."lumea este o carte, iar fiecare călătorie reprezintă încă o pagină citită!"

Acesta este un articol din cadrul concursului "Povesteşti şi călătoreşti!", organizat împreună cu agenţia de turism Turist Center.

Poze din Aosta

Agentia Turist Center

Realizat in colaborare cu: Agentia Turist Center

Turist Center este o agentie tour-operatoare care va ofera o gama larga de pachete turistice pe litoralul Marii Negre, in statiuni balneo-climaterice si la munte.