Mănăstirea în stil brâncovenesc Hurezi-Horezu

Vizita la această mănăstire am făcut-o împreună cu clasa mea în săptămâna "Şcoala Altfel". Aceasta se află în satul Romanii de Sus de lângă oraşul Horezu. Nu este foarte departe de oraş, aşa că se poate face o mică plimbare până acolo. Ajunşi aici am fost nevoiţi să aşteptăm, timp în care am facut câteva poze.

După ce am intrat ghidul nostru a fost una dintre măicuţele de acolo care a început să ne povestească despre această magnifică clădire construită în ,,stilul brâncovenesc” în vremea domnitorului Constantin Brâncoveanu. Acesta a condus Ţara Românească la începutul secolului al XVIII-lea, şi care a spus ,,într-al doilea an al domniei noastre pus-am temelie şi am început a zidi mănăstire”, iar biserica principală trebuia să îi fie loc de veci pentru el şi familia sa. Acesta lucru nu a mai fost posibil, deoarece domnitorul împreună cu cei 4 fii ai săi au fost decapitaţi de către turci, astfel că nu a putut fi înmormântat la Mănăsirea Hurezi aşa cum îşi dorise.

Manastirea hurezi

Ni s-a explicat şi semnificaţia numelui de ,,Hurezi”, care vine de fapt de la huhurezii al căror glas se auzeau noaptea în timp ce arhitecţii şi zidarii lucrau la construirea mănăstirii - deoarece ziua îi deranjau pe turci. Penajul huhurezilor se aseamănă cu picturile de pe pereţii Mănăstirii.Aceste picturi se află şi azi şi sunt în proporţie de 90% originale. ,

Intrarea este aşezată sub clopotniţă, iar curtea se organizează sub forma a două incinte delimitate de ziduri mari de cărămidă iar în incinta principală se află Mănastirea Pricipală acompaniată de un foişor şi de Schitul Sfântul Ştefan. Uşa de la intrarea în mănăstire este cea originală, şi datează de pe vremea când a fost construită mănăstirea.

Am ajuns şi în faţa altarului, unde mi-a atras atenţia picturile pe care se află sfinţii împaraţi Constantin şi Elena al căror nume îl poarta şi biserica. Găsim scene din Vechiul şi Noul Testament dar şi portrete cu domnitorul Constantin Brâncoveanu împreuna cu familia sa. Acestea au fost pictate de 12 pictori. Tot aici se află scaunul domnesc foarte reuşit şi frumos sculptat dar si un candelabru extraordinar de frumos decorat cu ouă de struţ. Ultimele informaţii pe care le-am primit au fost cele de la sfărşitul secolului al XVII-lea când mănastirea era doar o şcoala de artă şi pictură în acel timp era mănastire de călugări apoi a devenit de maici, în ziua de azi aceasta funcţionează ca parohie.

La plecare am sărutat icoanele şi crucile pe rând ieşind apoi afară unde am dat buzna pe tarabele cu suveniruri de unde eu mi-am achiziţionat câteva brăţări pentru mine şi familia mea apoi ne-am îndreptat înapoi spre şcoală.

Această mănastire una dintre cele mai frumoase din Romănia merită vizitată deoarece ne întoarce în timp la vreamea Brâncoveneasca şi oferă un loc de recreere într-o regiune frumoasă a Horezului.