Italia: Ravenna, orașul superbelor mozaicuri bizantine

Italia: Ravenna, orașul superbelor mozaicuri bizantine
 

(Regiunea Emilia Romagna)

Ravenna este o destinație istorică și culturală de primă importanță, adăpostind nu mai puțin de 8 monumente unice, aflate pe lista UNESCO a Patrimoniului Mondial. Vom înțelege de ce este atât de bogată în monumente aparte, dacă aruncăm o privire asupra istoriei sale: a fost capitala Imperiului Roman de Apus din anul 402 până în 476, apoi a devenit capitala cuceritorului Regat Ostrogot condus de Teodoric (creștinat în învățătura ariană, declarată ulterior erezie), până în anul 540 când a fost recucerit de Imperiul Bizantin. A fost centrul Exarhatului Bizantin al Ravennei până la invazia Francilor din anul 751, după care devine capitala Regatului Lombard. În secolele următoare, Ravenna va fi legată de Statul Papal, cu un  intermezzo Venețian.

Fiind un traseu destul de încărcat, cu o seară înainte ne-am relaxat pe malul mării (chiar dacă era cam răcoare la sfârșitul lui martie), deoarece am înnoptat într-o suburbie liniștită a orașului, la Marina Romea, o stațiune balneară plăcută, cu plajă largă despărțită de oraș printr-o lizieră lată și deasă de pini. De aici până în orașul vechi al Ravennei nu au fost decât 15 kilometri de condus lejer pe Via Balona, pe lângă golfuri de mare și canale. Am oprit în marea parcare de la Largo Giustiniano, excelent situată pentru vizita orașului vechi, deoarece în continuare sa se află Piazzeta Esarcato de unde ajungem la două dintre monumentele UNESCO. Trecem mai întâi prin curtea interioară a Muzeo Nazionale (claustrul fostei mănăstiri benedictine di San Vitale, unde funcționează muzeul arheologic din anul 1913), pentru a ajunge la Basilica di San Vitale, construită între 525-547 pe un plan octogonal, minunat decorată în interior cu marmură, fresce și, mai ales, celebrele mozaicuri multicolore, strălucitor colorate.

Ravena

Ravenna: poarta de intrare spre bazilica San Vitale, dinspre Via San Vitale. În stânga se vede clădirea muzeului, fosta mănăstire benedictină cu același nume.

Interiorul este grandios, domul impunător este decorat cu fresce în stil baroc între anii 1778-1782, dar adevărata valoare constă în mozaicurile bizantine (cele mai mari și mai bine conservate în afara Constantinopolului) care acoperă în întregime pereții ambulatoriilor, prezbiteriului, arcului triumfal; cele mai importante mozaicuri sunt cele din absidă, pe a cărei pereți putem admira celebrele panele imperiale (executate în anul 547), al lui Iustinian însoțit de curtea sa și a Teodorei cu suita sa.

Ravena

Ravenna: vedere parțială a bolții prezbiteriului bazilicii San Vitale, complet decorată cu mozaicuri.

Ravena

Ravenna: mozaicul de pe peretele stâng al absidei, îl reprezintă pe Împăratul Iustinian cel Mare (482-565), însoțit de curtea imperială. 

Ravena

Ravenna: mozaicul de pe peretele drept al absidei, o reprezintă pe Împărateasa Teodora (500-548), însoțită de suita sa.

Ravena

Ravenna: mozaicul de pe bolta absidei, îl reprezintă pe Isus Cristos așezat între sfântul Vitale (oferindu-i coroana de martir) și Episopul Ecclesius, care ține o machetă a bisericii.

Ravena

Ravenna: bazilica San Vitale văzută din curtea din spate.

Ieșim din bazilică în curtea din spate, unde putem în sfârșit să avem o perspectivă acceptabilă asupra exteriorului bisericii (care altfel nu poate fi văzută din cauza aglomerației de clădiri). În această curte vizităm al doilea monument important al orașului, mausoleul lui Galla Placidia (fiica împăratului Theodosius I, luată prizonieră de vizigoți în anul 410, ulterior întoarsă la Ravenna cu fiul său, viitorul împărat Valentinian III). În interior sunt trei sarcofage ale familiei, iar mozaicurile, finalizate între anii 425-450, au un colorit aparte, dominat de albastrul cerului cu sute de stele (accentuate de lumina filtrată prin ferestrele de alabastru). Dincolo de mausoleu, mai putem vedea silueta simplă a bisericii di Santa Croce, construită inițial de împărăteasa Galla Placidia (392-450), ulterior mult modificată (să nu uităm că și mausoleul era inițial o capelă a acestei biserici).

Ravena

Ravenna: mausoleul lui Galla Placidia, văzut dinspre ieșirea din bazilică. În fundal este biserica Santa Croce.

Ravena

Ravenna: detaliu de mozaic din luneta sudică a mausoleului Gallei Placidia, reprezentându-l probabil pe sfântul Laurențiu (San Lorenzo). 

După vizită, coborâm spre sud pe drumul cel mai scurt, lăsăm în dreapta Porta Adriana, continuăm pe Via Cura iar în dreptul bisericii Santi Giovanni e Paolo (1758) facem dreapta pe via Massimo d'Azeglio, trecem de Piazza Kennedy și facem din nou dreapta pe Via Romolo Gessi pentru a ajunge în parcul din Piazza Arcivescovado. De aici avem acces la alte două monumente de pe lista UNESCO: spre sud putem intra în Muzeul Arhiepiscopal (fondat în 1734 în Palazzo Arcivescovile), pentru a vizita la primul etaj Capella Sant'Andrea, decorată cu același tip de mozaicuri remarcabile (a fost construită între 494-519, fiind singurul monument ortodox al regelui arian Teodoric). Spre vest, intrăm într-o altă mică grădină, unde se înalță Battistero Neoniano(numit și delli Ortodossi, pentru a se deosebi de cel arian), construit în sec. V după un plan tradițional octogonal, fiind astfel cel mai vechi monument din oraș. Între anii 475-493 episcopul Neon i-a decorat interiorul cu mozaicuri și sculpturi din stucatură.

Ravena

Ravenna: spatele catedralei baroce (stânga) și al Baptisteriului și Campanilei paleocreștine (dreapta), văzute din Piazza Arcivescovado.

Ravena

Ravenna: mozaicul cupolei baptisteriului, cu scena botezului lui Isus Cristos de către Sf. Ioan Botezătorul (vinieta centrală a fost refăcută în sec. XVIII, restul este original din sec. V).

Ravena

Baptiseriul din Ravenna: bazinul de botez din marmură (sec. XVI).

Ravena

Ravenna: baptisteriul văzut dinspre ieșirea spre piața Domului.

Ieșim din părculețul baptisteriului pe poarta vestică, ajungînd imediat în Piazza del Duomo, un loc plăcut și liniștit, unde se află catedrala din sec. XVIII (pe numele întreg Cattedrale metropolitana della Risurrezione di Nostro Signore Gesù Cristo) cu o campanilă din sec. XI, dar și o biserică mai mică de formă cilindrică, Chiesa Santa Giustina (1750).

Ravena

Ravenna: fațada cu porticul catedralei, văzută din piața Domului.

Ieșim spre est în Piazza Caduti per la Liberta, unde vedem în față (spre est) Palazzo della Povincia (vila din sec. XVII a familiei Rasponi, care conține Cripta Rasponi și Grădinile suspendate), pe care îl ocolim și ajungem în Piazza San Francesco, mărginită spre nord de Biblioteca Oriani și spre vest de biserica romanică Basilica di San Francesco (sec. X, restaurată după război). Mai departe, trecând prin fața bisericii spre nord, ajungem imediat la mormântul lui Dante (Tomba di Dante, surmontat de un monument clasic din anul 1781), dincolo de care se află Museo Dantesco (dezvoltat într-o veche mănăstire franciscană, cu clasica curte interioară - claustru).

Ravena

Ravenna: piața San Francesco, cu biserica omonimă în stânga și intrarea în Palazzo della Provincia în dreapta.

Ravena

Ravenna: mormântul lui Dante Alighieri (1265-1321). În stânga este zidul Muzeului Dante.

De aici începem întoarcerea spre nord, dar pe un drum diferit; pe via Dante Alighieri ajungem imediat în Piazza Garibaldi (unde se remarcă statuia celebrului revoluționar și neoclasicul Teatro Alighieri), apoi în Piazza del Popolo, mărginită la vest de Primăria orașului (instalată în Palazzo Comunale, cunoscut și drept Palazzo Merlato), la sud de Prefectură și la est de biserica Santa Maria del Suffragio (1728). 

Ravena

Ravenna: teatrul Alighieri (1852).

Ravena

Ravenna, Piazza del Popolo: coloanele sfinților Sant'Apollinare și San Vitale, rămășițe ale ocupației venețiene în oraș (1483). În fundal, Palazzo Comunale (1681).

Ravena

Ravenna, Piazza del Popolo: biserica  Santa Maria del Suffragio (stânga) și fostul palat al Băncii Naționale a Muncii (dreapta).

De la teatru o luăm spre est pe Via Angelo Mariani pentru a ajunge la alte două monumente UNESCO. Prima ne iese în cale Basilica di Sant'Apollinare Nuovo, biserică paleocreștină ariană ridicată între 493-526 de Teodoric pe un plan bizantin cu trei nave longitudinale, separate de coloane corintiene din marmură grecească. Pereții laterali ai navei centrale sunt ornați cu o serie impresionantă de mozaicuri, cele două registre de sus datând din epoca lui Teodoric (cu scene din viața lui Cristos), pe când registrul inferior a fost refăcut sub Iustinian care a șters orice referire la arianismul lui Teodoric și reprezintă, față în față, două procesiuni: pe peretele din stânga, plecând din vechiul port Classe (unde sunt ancorate trei vapoare), se desfășoară o precesiune de virgine călăuzite de Cei trei Regi-Magi, iar pe peretele din dreapta, o procesiune de martiri părăsește Palatul lui Teodoric, călăuziți de Sf. Martin spre Cristos Pantocrator.

Ravena

Ravenna: bazilica di Sant'Apollinare Nuovo, fațada văzută din Via di Roma.

Ravena

Ravenna, bazilica di Sant'Apollinare Nuovo: vedere longitudinală a navei centrale, cu mozaicurile din registrul inferior reprezentând cele două procesiuni aflate față în față.

Ravena

Ravenna, bazilica di Sant'Apollinare Nuovo: vedere spre mozaicul cu procesiunea Sfintelor Virgine, de pe peretele din stânga.

Ravena

Ravenna, bazilica di Sant'Apollinare Nuovo: detaliu de mozaic în registrul inferior al peretelui din dreapta,  reprezentând Palatul lui Teodoric (azi dispărut) din care pleacă procesiunea Sfinților Martiri. 

Ravena

Ravenna, bazilica di Sant'Apollinare Nuovo: Magii de la Răsărit, care preced procesiunea Sfintelor Virgine, registrul inferior al peretelui din stânga. 

Ravena

Ravenna, bazilica di Sant'Apollinare Nuovo: mozaic cu Isus Cristos Pantocrator și Arhanghelii, spre care se îndreaptă procesiunea Sfinților Martiri, peretele din dreapta.

Câțiva metri de la bazilică, la colțul străzii Roma, se află un zid ruinat pe care unii îl consideră o relicvă a legendarului Palazzo di Teodorico. Urcăm apoi puțin pe aceeași Via Roma spre nord și din Piazza Anita Garibaldi putem intra în Chiesa di San Giovanni Evangelista, edificată între 425-434 (fiind astfel cea mai veche din oraș), din păcate considerabil deteriorată în război și apoi restaurată, dar fără decorațiunile interioare.

Ravena

Ravenna, fațada bisericii San Giovanni Evangelista, văzută din piața Anita Garibaldi.

Ravena

Ravenna, interiorul bisericii San Giovanni Evangelista.

Revenim în Via Roma, și după alți câțiva metri, vedem pe partea stângă alt monument UNESCO, Battisterio degli Ariani, probabil primul edificiu de cult construit de Teodoric după cucerirea orașului. Are un plan octogonal, cu 2,5 metri sub nivelul străzii de azi. Interiorul este decorat cu mozaicuri ale botezului lui Cristos, care ilustrează elocvent (pentru cunoscători...) diferențele între cultul arian și cel ortodox. Inițial acesta a fost baptisteriul vechii Catedrale a cultului arian (aflată alături la câțiva metri), azi redenumită Chiesa dello Spirito Santo, și servind drept biserică ortodoxă română (pe românește Biserica Sfântu Gheorghe) ! Din păcate, la data vizitei (2011) era în șantier, nevizitabilă.

Ravena

Ravenna, exteriorul cu totul banal al Baptisteriului Arianilor.

Ravena

Ravenna, mozaicul bolții baptisteriului arianilor, cu tema botezului lui Isus Cristos.

Ravena

Ravenna: fosta Catedrală a cultului arian (ridicată în sec. VI de Teodoric), azi Biserica Ortodoxă Română Sfântu Gheorghe.

Continuăm întoarcerea spre parcare pe Via Paolo Costa, trecând pe lângă turnul înclinat (Torre Civica sau Torre Comunale, sec. XII) și piața acoperită (Mercato Coperta). 

Ravena

Ravenna: turnul comunal înclinat (incins cu un corset de fier din cauza instabilității) și Casa Melandri în dreapta sa.

De la piața acoperită mai intrăm să vedem odată  Piazza del Popolo, apoi continuăm pe Via Cavour pentru a mai vizita un obiectiv introdus în circuitul turistic în anul 2002: Domus dei Tapetti di Pietra, sit arheologic aflat pe Via Barbiani, la trei metri sub biserica Santa Eufemia (sec. XVII). Intrarea se face chiar prin mica biserică, și se coboară în sala subterană unde de-a lungul unor pasarele suspendate pot fi admirați parțial cei 700 m² de mozaicuri pavimentare, care decorau odată cele 14 săli și 3 curți ale unui mare palat bizantin din sec. V-VI.

Ravena

Ravenna: vedere de ansamblu a mozaicurilor pavimentare din Domus dei Tapetti di Pietra.

Ravena

Ravenna, Domus dei Tapetti di Pietra: mozaicul Dansul geniilor anotimpurilor (Danza dei Geni delle stagioni).

Suntem deja în zona Porții Adriana, la 100 metri de San Vitale, astfel încât ajungem imediat la parcare, încheind circuitul. Deși la următorul obiectiv am putea merge și pe jos într-o plimbare mai lungă, trecând astfel și pe lângă Rocca Brancaleono (un exemplu de fortificație militară venețiană din sec. XV), din economie de timp ne transportăm cu mașina până în parcarea de pe Via Teodorico, la doi pași de Mausoleo di Teodorico (tot pe lista UNESCO), înălțat în anul 520 la circa un kilometru de vechul oraș, lângă o necropolă ostrogotă și lângă mare. Are o arhitectură absolut aparte, format din blocurri mari de piatră fără liant, a cărui cupolă cu  un diametru de 11 metri la o grosime de un metru a fost fasonată dintr-un bloc unic de calcar de 230 tone. Exteriorul este decagonal iar interiorul cruciform, adăpostind un bazin roman din porfir, transformat în sarcofag.

Ravena

Ravenna: Mausoleul lui Teodoric, vedere din față.

Ravena

Ravenna: Sarcofagul improvizat de porfir, din interiorul mausoleului lui Teodoric.

Pentru ultimul obiectiv UNESCO suntem obligați să ne deplasăm motorizat până la Classe, o suburbie la 5 km de oraș, care a servit pentru cinci secole drept port militar al Ravennei, marea fiind atunci cu peste 8 kilometri mai apropiată (situl arheologic Classe a fost deschis publicului în anul 2015). Aici se înalță Basilica di Sant'Apollinare in Classe, considerat cel mai grandios exemplu de bazilică paleocreștină, cu trei nave longitudinale separate de colonade corintiene. Ridicată pe locul mormântului sfântului Apolinarie, protector al orașului, bazilica a fost construită între 534-549. În interior, absida este decorată cu superbe mozaicuri din sec. VI-VII, de o deosebită armonie a culorilor (și pictate în concordanță cu conceptele cultului creștin arian). Ulterior, în sec. XI, bazilica a fost completată cu o campanilă circulară, total separată de clădire.

Ravena

Classe: vedere frontală a bazilicii Sant'Apollinare (sec. VI) și a campanilei (sec. XI)

Ravena

Classe: vedere laterală a bazilicii Sant'Apollinare și a campanilei.

Ravena

Classe: vedere interioară a bazilicii Sant'Apollinare, nava principală cu absida altarului în fundal, singurul loc unde s-au păstrat mozaicurile oiriginale.

Ravena

Classe, bazilica Sant'Apollinare: mozaic din registrul inferior al absidei principale (Sfântul Apolinarie, primul episcop al Ravennei, înconjurat de fideli, întruchipați de 12 miei)

Într-o zi am reușit să ne familiarizăm mulțumitor cu comorile artistice ale Ravennei. Se apropie seara și trebuie să plecăm spre Rimini pentru a pregăti cercetarea altui loc minunat: micul stat San Marino. Dar despre acesta, cu o altă ocazie...

 


Împreună descoperim multe

#LocuriMinunate

Primeşti în fiecare săptămână cele mai noi articole direct pe e-mail.