Insula Bali,un loc in care m-as intoarce oricand

Eu as vrea sa va povestesc despre insula Bali, pe care am vizitat-o in aceasta vara impreuna cu sotul meu in cadrul unui concediu care a mai cuprins si Malaezia si Singapore. Poate va intrebati de ce am ales Bali din cele trei. Ei bine, pentru ca am simtit ca acesta este "locul meu", un loc in care m-as intoarce oricand, fara a risca sa ma plictisesc.

Sunt foarte multe lucruri care m-au impresionat in Bali, printre care as aminti terasele de orez de un verde ireal, oamenii care, desi saraci, sunt foarte ospitalieri si zambitori, mancarurile delicioase, dar mai ales apusul de soare de la templul Tanah Lot. Ei bine, as indrazni sa spun ca o data ce ai vazut apusul de la Tanah Lot, toate apusurile ti se vor parea banale. Inca sper sa ma insel.

Cazare in insula Bali

Am stat in doua orasele pe insula, si anume Ubud si Sanur. Ubud e "capitala culturala" a insulei, in timp ce Sanur e o statiune cocheta la Oceanul Indian.
In Ubud ne-am cazat la Tunjung Mas Bungalows. Mi s-a parut ireal sa aud freamatul noptii si sunetul greierilor, iar dimineata, primul lucru pe care sa-l vad sa fie o orezarie inconjurata de palmieri. Gradinile acestui complex de bungalouri erau foarte bine intretinute, la fel ca si piscina. Peste tot eram inconjurati de orhidee, frangipani si multe alte plante superbe. Ca-n paradis!

Conditiile au fost excelente. Am avut o camera enorma, intrare si curte separate si o terasa unde ni se aducea micul dejun in fiecare dimineata. Angajatii sunt extrem de amabili, dispusi sa faca aproape orice pentru ca noi sa ne simtim extraordinar. Cel mai distractiv moment a fost cantecul in miez de noapte al unei pasari exotice. Raportul calitate/pret, asadar, a fost foarte bun. As recomanda acest loc si altora fara rezerve.

Desi am avut noroc in Ubud, in Sanur nu s-a mai intamplat chiar la fel. As fi nedreapta sa spun ca n-a fost o cazare in regula, dar baia hotelului Puri Sading la care am stat a fost sub standarde. Asta e, nu poti sa ai noroc intotdeauna! Ceea ce mi-a placut foarte mult la acest hotel a fost piscina, inconjurata de vegetatie exotica.

Obiective turistice si activitati in insula Bali

In prima seara am mers la un spectacol de dans traditional balinez. Modul lor de a dansa, de a se imbraca, instrumentele muzicale folosite si chiar si sunetele muzicii sunt total diferite de tot ceea ce mai vazuseram pana atunci. A fost o experienta culturala interesanta.

Urmatoarele doua zile au fost dedicate vizitarii insulei. Am fost la nenumarate temple hinduse, printre care amintesc Pura Taman Ayun din Mengwi, Pura Ulun Danu Bratan si Pura Besakih, supranumit si Templul Mama si cel mai important loc din punct de vedere religios pentru balinezi. Pe insula sunt cativa vulcani inca activi, care au erupt de nenumarate ori de-a lungul timpului, dar Templul Mama, desi se afla in imediata vecinatate a unuia dintre ei, nu a fost afectat niciodata, motiv pentru care balinezii il vad ca un loc sacru, aparat de zei.

As spune totusi ca niciunul dintre aceste temple nu m-a impresionat mai mult decat izvoarele naturale de la Tampaksiring, unde balinezii vin cu intreaga familie si-si baga capul sub jetul de apa al izvoarelor pentru a-si spala pacatele. Dupa cum ne-a explicat ghidul, balinezii sunt incredibil de credinciosi si ne-am convins si noi de asta, fiindca in fiecare dimineata vedeam ofrande in dreptul fiecarei case sau in dreptul fiecarui magazin ori restaurant pe langa care treceam. De asemenea, ghidul ne-a spus ca in fiecare casa exista un mic templu unde intreaga familie se roaga.

Pentru ca o vizita pe insula nu este completa daca nu mergi la Gradina Botanica din Bali, am ales sa o includem si pe aceasta in itinerariul nostru. A fost o decizie foarte buna, intrucat am vazut nenumarate specii de orhidee, patru tipuri de bambus si cate si mai cate plante necunoscute de noi, dar incredibil de frumoase. O excursie placuta a fost si cea la o plantatie de cafea, unde am putut savura faimoasa Kopi Luwak, probabil cea mai scumpa cafea din lume, si am putut admira diverse plante, cum ar fi arborele de cacao, vanilie sau ananas. Kopi Luwak nu m-a impresionat in mod deosebit, dar poate si pentru ca nu sunt bautoare de cafea.

Pentru ca am ajuns intr-un loc cu multi mestesugari – fiecare sat avea mestesugul lui: sculptura in piatra, in lemn, crearea de bijuterii etc. -, am hotarat ca trebuie neaparat sa merg la un curs. Si am ales sa merg la unul de facut bijuterii. Ajutata de un ucenic, am creat un pandantiv cu o floare de frangipani, pe care am putut sa-l pastrez si, desi are imperfectiuni, stiu ca este facut de mine si o sa-mi aminteasca intotdeauna de locul minunat in care am fost si de oamenii extraordinari pe care i-am intalnit.

Impresii si ponturi despre insula Bali

Totusi, dupa cum am spus mai sus, ceea ce m-a impresionat cel mai mult a fost apusul la Oceanul Indian, vazut langa Templul Tanah Lot. Din fericire, noi am ajuns in jur de ora 16:00 si am avut timp sa ocupam cele mai bune locuri pentru a vedea apusul. Sunt o multime de oameni care vin in fiecare seara, asa ca daca vrei sa te bucuri de cea mai buna priveliste, e bine sa vii din timp. As zice ca cele cateva ore petrecute aici au fost cele mai romantice din intregul concediu.

Pana a apus soarele (soarele apune mai devreme decat in Romania, intrucat insula Bali este situata aproape de ecuator), am avut timp sa vizitam zona, sa ne bucuram de multicolorele frangipani si de mirosul de iarba proaspat taiata, iar eu chiar am mers la templu sa fiu binecuvantata de un preot hindus. Acesta m-a spalat pe fata cu apa sfintita, mi-a pus cateva boabe de orez pe frunte si o floare de frangipani la ureche. A fost o experienta interesanta, chiar daca nu am credinta lor.

Cea mai neplacuta situatie s-a intamplat chiar in prima zi in Ubud, cand sotul meu a fost muscat de o maimuta, desi nu o provocase. Am hotarat sa mergem in Monkey Forest din Ubud, un sanctuar al macacilor. Puteai sa te plimbi printre maimute in voie, sa faci poze cu ele sau chiar sa le hranesti. In cadrul acestui sanctuar se afla si un templu, pe care am decis sa-l vizitam.

Dupa ce am inchiriat doua saronguri (haina traditionala avand forma unei fuste, purtata si de barbati, si de femei), am intrat in templu, am facut cateva poze si, in timp ne relaxam un pic, sotul meu a fost atacat de o maimuta care voia sa-i fure ochelarii de pe cap. El a tras dintr-o parte, maimuta din cealalta, ochelarii au fost recuperati, iar maimuta, nervoasa fiind, si-a infipt dintii in mana lui. Ne-am speriat foarte rau pentru ca citiseram ca pe insula sunt si maimute cu rabie, dar totul s-a rezolvat la intrare, unde i s-a aplicat un antiseptic si ni s-a spus ca maimutele din sanctuar sunt controlate si nu au rabie, deci nu-i nevoie de vaccin. Din fericire, au avut dreptate.

Sfaturi pentru cei care vor sa viziteze insula Bali

Celor care vor sa-si petreaca vacanta in acest loc le-as spune sa nu se gandeasca de doua ori daca au posibilitatea sa mearga in Bali. Este un loc absolut paradisiac!

Cand ajungeti pe insula, e bine sa faceti excursii cu un ghid care are si masina. Noi am platit 50 USD/zi cu totul inclus, adica transport cu masina, ghid, benzina si taxe de parcare. O zi inseamna intre 8 si 10 ore, iar soferul este si ghid. Recomand sa inchiriati masina cu sofer, pentru ca drumurile sunt foarte stramte – uneori ne intrebam cum de au loc doua masini pe acelasi drum – si se circula foarte haotic.

Important e sa te bucuri de peisajele minunate, nu sa stai cu ochii la conducatorii din trafic. Nu uitati ca puteti vizita templele numai daca purtati sarong (inclusiv barbatii), asa ca, pentru a economisi niste bani, va recomand sa le cumparati, nu sa le inchiriati de la fiecare templu. Eu am cumparat din Ubud doua saronguri absolut superbe cu numai 11 dolari.

Transportul in comun este, practic, inexistent. Cele mai folosite mijloace de transport sunt taxiul pentru turisti si scuterele pentru locuitorii insulei. Chiar si asa, preturile sunt foarte rezonabile. De exemplu, de la aeroport pana la hotelul din Ubud am platit aproximativ 18 euro, in conditiile in care vorbim despre o distanta de aproximativ 40 km.

Daca ajungeti in Bali, trebuie neaparat sa incercat toate fructele de pe insula. Sunt foarte ieftine si bune. Mie cel mai mult mi-au placut mangustanul si fructul-dragon. Nu uitati sa negociati la sange absolut orice. De multe ori, dupa negociere, am obtinut un pret cu 40%-60% mai mic decat ceruse vanzatorul. Doar preturile din supermarket sunt fixe, dar si acelea foarte bune.

Ca suveniruri as recomanda renumita cafea indoneziana, ceaiurile naturale, mirodeniile, esarfele din matase, bijuteriile din argint, ramele impodibite cu frunze de banan si sculpturile in lemn. Le gasiti fie la comercianti, cu care puteti negocia, fie in supermarket. Atentie, la anumite produse, cum ar fi ceaiul si cafeaua, preturile mi s-au parut mai mici in supermarket!

Daca vreti mancare foarte buna si ieftina, va recomand Little Bird Warung si Coconut Tree Warung din Sanur. Am platit aproape 16 dolari pentru doua feluri principale, 2 deserturi, o bere mare si un suc natural de pepene, iar totul a fost absolut delicios!

Ca sa inchei, as spune ca nu trebuie sa ratati terasele de orez, preferabil cele de la Jatiluwih si Tegallalang, si neaparat sa faceti o baie in apa de un turcoaz superb a Oceanului Indian!

Ar mai fi lucruri de spus, dar pana la urma fiecare isi traieste povestea dupa propriul stil… Imi pare bine ca am avut ocazia sa retraiesc sentimentele acestui concediu, chiar si pentru cateva minute, pentru ca fiecare calatorie in care "ne reintoarcem", chiar si cu gandul ne invata aceeasi lectie: in concediu se traieste in prezent – ca sa ne putem hrani cu amintirile frumoase pana la urmatoarea escapada!

Acestea sunt cateva din motivele pentru care aleg sa fiu ghidul turistic al acestui loc, "functie" care ma trimite automat in concursul "Povestea vacantei mele". Numele meu este Maria-Cristina Nicolae si aceasta este povestea pe care va recomand sa o votati!

Poze din Bali

Casa Moşului

Realizat in colaborare cu: Casa Moşului

Pensiunea Casa Mosului din Cârţisoara situatã în imediata apropiere a centrului comunei, te întâmpinã cu ospitalitatea specificã zonei de munte. Oamenii pe care îi veţi întâlni aici, mâncarea şi bãuturile tradiţionale de cea mai bunã calitate precum şi condiţiile de cazare de 4 stele vor crea atmosfera de recreere, confort, linişte şi relaxare pe care le-aţi dorit.