În concediu "la ghici" în Novi Vinodolski, Croaţia

În concediu

Din toţi cititorii poate se regăseşte cineva în categoria turistului care pleacă la "ghici", cum ar spune o vorbă romanească. Scriu pentru cei care nu sunt aşa, şi-mi împărtăşesc aventura cu cei care sunt ca si mine...

Destinaţia din această vară suna simandicos: Novi Vinodolski - Croatia! Eh, aşa am gândit eu, după nume nu are cum să fie rău, nu există nicio planetă şi niciun satelit cu numele ăsta să fie ca la noi.

O geantă mică pentru că e vară, trei prieteni, o maşină cu rezervorul plin, un smartphone care ţine loc de orice şi la drum...

Pentru că am plecat din Timişoara am economisit o parte de drum asfaltată de cei ca mine, iar gps-ul îmi ura un drum bun de 8 ore şi 22 minute. Nu ştiu daca v-aţi dat seama dar sunt femeie, aşa că am o scuză că am făcut 11 ore.Laughing

Timişoara – Novi Vinodoski (Croaţia)

Cel mai scurt drum până la destinaţia surpriză era prin Serbia, însă am ales traseul economic şi am luat-o prin Ungaria. Este o alegere bună pe care o recomand tururor. La intrare în Ungaria trebuie să vă cumpăraţi o vignetă care costă in funcţie de câte zilele staţi. Există pentru o săptămână sau pentru o lună... probabil şi mai mult, nu m-a interesat. Eu am ales a doua variantă pentru că ştiam sigur doar că plec, nu şi când mă întorc.

Drumul este excelent, până la Szeged este un drum naţional foarte bun, iar de acolo autostrada până la vama Croată. Pentru că cea mai mare parte din drum se desfăşoară în această ţară vă recomand fie să vă schimbaţi câţiva forinţi, de care aveţi nevoie pentru mâncare, apă, cafea, toaletă etc, fie nişte prieteni ca şi ai mei care să vă explice despre importanţa unui card, atunci când ieşi din ţară.

O recomandare pentru acest traseu ar fi să nu plecaţi în weekend, s-ar putea să prindeţi o coadă infernală pe lângă renumitul lac Balaton. Eu am plecat duminica iar nebunia era pe celălalt sens, mergea spre România.

La vamă nu am avut niciun fel de problemă, am stat la coadă aproximativ 10 minute şi totul a decurs exact cum mă aşteptam. Oricum nu mai conta nimic... după porţi era Croaţiaaaa! O ţară despre care nu ştiam nimic dar îmi imaginasem multe!

Novi Vinodoski

Primul impact pe lângă denumirile extraordinar de ciudate care-mi zâmbeau de pe toate plăcuţele a fost să văd că au o autostradă mai bună ca în multe ţări europene, pe porţiuni destul de lungi chiar şi luminată!

Chiar de la intrare în ţară ai bariere cu aparate de unde îţi iasă automat tikete ca să plăteşti autostrada când o părăseşti, nu ştiu să vă spun cât am plătit pentru că am folosit cardul. Nu am întâmpinat nicun fel de problemă, am ieşit la un moment dat de pe autostradă pe un drum ciudat, care mă ducea către locaţia surpriză, printre munţi, cu prăpăstii, cu linii de tren care apăreau de nicăieri dar acela era drumul corect. Se făcuse noapte de câteva ore iar cu câţiva kilometri înainte să ajungem la destinaţie am văzut oraşe pe munţi, luminate superb care se terminau într-un intuneric profund... era marea! Am traversat toate acele orăşele care se numeau la fel de ciudat: Crivenika, Dramalj şi Jadranovo şi am ajuns în Novi Vinodolski.

Cazare în Novi Vinodoski

Oboseala nu m-a lăsat să văd nimic în noaptea în care am ajuns aşa că a ales ea pentru mine să fiu surprinsă de dimineaţă.

Novi Vinodoski

Chit că eram la mare stăteam într-un oraş de munte, adică cu case construite în trepte, cu străduţe înguste şi fără locuri de parcare. Preţul cazării era aproximativ acelaşi în orice loc, dacă alegeai să stai “la cineva acasă”, în româneşte un soi de pensiune: intre 30 şi 36 de Euro în plin sezon, în funcţie de câteva facilităţi, cum ar fi baie proprie sau vedere către mare. Eu am avut a doua variantă pe care o şi recomand...Cool

Toate casele sunt extraordinar de mari, însă camerele sunt micuţe. Eu am avut norocul să se completeze faptul că era mică cu modul în care era aranjată, foarte cochetă şi în acelaşi timp clasică, cu obloane la geamuri şi perdele care pluteau în adierea vântului.

Pe lângă acest tip de cazare mai există regimul hotelier, care este puţin mai scump însă se completează cu serviciul de demipensiune, per ansamblu preţul este cam acelaşi, depinde totul de condiţiile de care aveţi nevoie. Mie personal îmi place să dorm, deci demipensiunea nu era o variantă care m-ar fi ajutat să economisesc foarte mult.

Staţiunea Novi Vinodolski

Poate ar fi trebuit să încep cu descrierea staţiunii înainte de cazare dar eu am urmat firul logicii din mintea mea, cazarea am văzut-o înainte de staţiune.

Cică Novi Vinodolski este un oraş! Singurul lucru care m-a făcut să cred acest lucru este faptul că au hipermarketuri... dar nu o spun în nume de rău. O spun pentru cei pe care-i sperie ideea de a merge la mare într-un oraş, aici chiar nu trebuie să-şi facă griji. Din punctul meu de vedere este un sat mai mare, liniştit, cu case mari care seamană a castele, construite în şi pe piatră, cu straduţe înguste şi ironia sorţii face să aibă şi vegetaţie; măslini, smochini, palmieri... dar există. Este un loc şi la propriu şi la figurat la înălţime, oriunde te-ai caza eşti la cel puţin 100 de metri deasupra mării iar peisajul este de vis.

Novi Vinodoski

La capitolul plaje gama este destul de diversificată atâta timp cât nu ai pretenţia să-ţi întinzi prosopul pe nisip. Există trei plaje amenajate: una cu şezlonguri puse pe piatră amenajată, dar în apă există nisip (adus), una cu acelaşi nisip în apă însă nu există şezlonguri şi poţi să-ţi întinzi rogojina şi o plajă cu pietricele mărunte atât în apă, cât şi pe uscat, unde sunt şi şezlonguri.

Pe lângă aceste plaje mai există varianta să te aşezi pe faleză, în orice loc, însă accesul în apă este destul de dificil pentru că sunt pietre foarte mari la mal, sau dacă nu vrei să fi neapărat la câţiva metri de mare, te poţi pune pe iarbă, unde sunt şi copaci, se pot lega hamace etc. Dacă ai sau eşti insoţit de copii trebuie să ştii că există şi o piscină cu apă calduţă care este gratuită.

Marea Adriatică este senzaţională, nu-mi prea găsesc cuvintele să o descriu aşa cum merită aşa că o să mă limitez la lucruri simple şi concise: are o nuanţă de albastru închis însă transparent în larg, iar la mal e un albastru mai deschis care de la nisipul adus bate spre turcoaz. Oricât de tare te-ai îndepărta de mal, viaţa pe care o ascunde e la vedere, dacă îţi place să faci snorkeling locul este un paradis.

Novi Vinodoski

Chiar în mijlocul staţiunii, în larg la câteva sute de metri este o insuliţă micuţă – pustie. Dacă te pricepi la înot poţi ajunge liniştit la ea, dacă nu, există renumitele "pedaline", adică bărci cu pedale, cu care ajungi în câteva minute, mai mult, poţi face chiar şi plajă acolo dacă te fascinează ideea de insulă pustie.

Pe langa "pedalinele" de care am menţionat mai există şi alte modalităţi de a te plimba pe apă, jetski, caiacuri sau dacă eşti amator de senzaţii tari există diferite perne şi colaci cu care te trage o barcă, parapante, locuri special amenajate în larg pentru sărituri, nu pot să dau detalii că nu m-a fascinat acest capitol.

În rest, tot ce mai trebuie să-ţi spun este în caz că nu ai papucei speciali pentru plaja cu pietre să-ţi cumperi, sunt de mare ajutor, faci o investiţie bună!

Baruri si restaurante in Novi Vinodolski

Acest loc este un paradis al gurmanzilor şi al iubitorilor de fructe de mare. Eu mă încadrez în a doua categorie, aşa că, vă pot povesti despre fructele de mare din toate restaurantele. Nu diferă foarte mult la gust şi la felul în care sunt preparate, deci, oriunde v-aţi aşeza mâncarea este bună, ce platiţi în plus este doar locul...

Exact ca în orice colţ al lumii restaurantele scumpe se văd de la intrare şi mare atenţie că diferenţa de preţ poate fi o sumă substanţială. Am mâncat atât în locuri în care am plătit (transformat în lei) pentru o porţie de fructe de mare cu garnitură 50 lei, cât şi 150 lei, însă repet, acest lucru se vede din exterior.

Pe lângă aceste fructe senzaţionale recomand orice fel de peşte la grătar, vită şi pizza. Pizza este la fel ca în Italia pentru că-i despart foarte puţini kilometri.

Dacă nu vrei să cheltui foarte mulţi bani trebuie să stii că există autoserviri şi restaurante cu meniul zilei unde poţi mânca liniştit două feluri de mâncare şi desert cu 5 euro.

Meniurile sunt în general atât în croată, cât şi în engleză, germană şi italiană. Ai foarte puţine şanse să nu te descurci să-ti comanzi de mâncare sau să-ţi alegi ceva şi în plus, absolut toţi ospătarii şi vânzătorii sunt vorbitori de limba engleză... inclusiv doamna care vinde hot-dog pe plajă şi domnul cu porumbul fiert.

La capitolul baruri şi terase gama este la fel de diversificată ca în orice staţiune de la mare... terase pe plajă cu preţuri mai mari, 20 de metri mai încolo mai ieftin, 50 de metri mai ieftin şi tot aşa. Totul depinde de ce fel de concediu vrei să-ţi faci, pentru o sticlă de cola la sfert pe terasa de pe malul mării plăteşti 15 kuna, de pe alea principala plateşti 10 kuna, iar la magazin găseşti cu 8 kuna la doi litri. Am uitat sa preciezez: 1 kuna este egal cu 0.13 euro.

Novi Vinodoski

Dacă îţi place viaţa de noapte Novi Vinodolski nu este neapărat locul ideal, însă dacă îţi place să bei o bere în gălăgie şi să dansezi câteva ore, locuri există. Sunt câteva cluburi, am văzut tineret adunat, am auzit gălăgie chiar şi la 3 – 4 dimineata, dar sincer, n-am avut curiozitatea să intru.

În concluzie, mă declar mulţumită de concediul meu "la ghici", am petrecut 7 nopţi de vis, m-am odihnit, am mâncat cea mai bună mâncare dintr-o ţară străină, am făcut snorkeling de la prânz până seara (pentru că dimineaţa dormeam), am colindat toate terasele şi am vizitat şi împrejurimile de care o să povestesc în următoarele articole.