Copenhaga - un oras cu un farmec aparte

Copenhaga este un oras care m-a impresionat mult mai mult decat m-am asteptat, un oras cu un farmec aparte, cu oameni minunati, pritenosi, un oras cu un standard de viata ridicat. Am ales sa vizitez acest oras iarna, dorind sa fie un loc in care sa-mi serbez ziua de nastere, dar fascinata fiind de ceea ce am gasit acolo mi-am propus sa-l mai revad si intr-un anotimp calduros pentru a-l explora la maxim.

Ce anume te-a impresionat cel mai mult la Copenhaga?

Printre lucrurile care m-am impresionat cel mai mult as putea enumera: nivelul de civilizatie, responsabilitatea cetatenilor fata de orasul lor, faptul ca desi orasul beneficiaza de un sistem de transport in comun foarte bine organizat cei mai multi danezi prefera sa foloseasca bicicleta ca si mijloc de transport indiferent de anotimp (am vizitat copenhaga iarna si desi afara temperatura era sub 0 grade C pistele de biciclete din centrul orasului erau mai aglomerate decat soselele). Este de apreciat grija danezilor pentru protejarea mediului inconjurator si in acelasi timp pentru sanatatea lor.

Ce ai vizitat in Copenhaga?

Dintre locurile vizitate si pe care as dori sa le mentionez se numara:
- zona portuara, Nyhavn (in traducere Noul Port). Aceasta zona este superba atat ziua, cat si noaptea, la lasarea serii iluminatul stradal conferindu-i o vraja aparte, cladiri de o coloratura variata fiind amplasate de o parte si de alta a canalului, numeroase restaurante si baruri atrag mii de oameni animand zona indiferent de anotimp.

- Mica sirena (simbolul national al Danemarcei, inspirata din povestile lui Hans Christian Andersen) nu am reusit sa o vedem pentru ca in acel an era la Expozitia Mondiala de la Shanghai, dar o copie a acesteia am vazut-o in holul hotelului :)

- Celebra strada pietonala Stroget (se presupune ca este cea mai lunga strada pietonala pentru cumparaturi din lume, 1.1 km), strada devenita pietonala din 1962 pana in acel an fiind o strada normala. De-a lungul acestei strazi se afla o multime de magazine, baruri, restaurante, cafenele. Langa intrarile secundare ale aceastei celebre strazi se afla cladirea Primariei (cu Piata Primariei), Teatrul Regal Danez, Palatul Christiansborg unde isi desfasoara activitatea Parlamentul, Parcul de distractii Tivoli (cu intrari multiple, una fiind si in apropierea strazii Stroget) - acest minunat parc vizitat iarna in apropierea sarbatorilor este de vis.

- Palatul Rosenborg - gazduieste cele mai mari comori culturale ale Danemarcei, printre care Bijuteriiile Coroanei si Coroana Regala Daneza, palat pazit foarte strict, inconjurat de un sant de fortificatii.

- Palatul Christiansborg gazduieste Parlamentul, Curtea Suprema, biroul Primului Ministru, Camerele Regale pentru receptii, Capela Palatului Christiansborg, Complexul Regal de Calarie si Grajdurile Regale.

- Palatul Amalienborg - resedinta principala a Majestatii Sale Regina Danemarcei (arborarea steagului semnifica faptul ca regina este prezenta in palat). In jurul orei 12.00 se poate admira spectacolul schimbarii garzii regale, iar cand regina este in palat garzile sunt insotite si de fanfara regala.

- Rundetaarn sau Turnul Rotund - cel mai vechi observator in functiune din intreaga Europa.

- Biserica Mantuitorului (Vor Frelsers Kirke) - dupa urcarea celor 400 de trepte in spirala din turnul bisericii veti putea admira cea mai spectaculoasa panorama a orasului.

- Fabrica de bere Carlsberg.

Da-le cateva ponturi cititorilor noştri despre Copenhaga

Sistemul de transport public fiind excelent organizat este pacat sa se inchirieze o masina pentru vizitarea orasului (benzina nu este deloc ieftina, iar amenzile de asemenea); daca nu optati pentru vizitarea orasului pe jos puteti inchiria biciclete, piste pentru biciclete fiind pe orice straduta; exista chiar si posibilitatea de a inchiria biciclete gratis (introduceti o fisa de 20 coroane in locul special amenajat, fisa pe care o recuperati la intoarcere cand predati bicicleta) – dezavantajul acestui tip de inchiriere este ca puteti circula numai in zonele acoperite de firma de inchiriere, iesirea in afara acestei zone se poate solda cu o amenda daca aveti ghinionul de a fi opriti de politie).

In functie de bugetul pe care doriti sa il alocati excursiei, un hotel central ar fi bine de ales, noua ne-a prins foarte bine acest lucru deoarece ne-a dat posibilitatea ca dupa cateva ore de hoinareala sa ne putem retrage in hotel pentru 15-30 min timp in care sa mai acumulam putina caldura si de a continua apoi plimbarea.

Tinand cont ca preturile la restaurante sunt destul de mari am optat pentru cumparaturi de la mini-market si mancarea in camera (diverse salate deja preparate, sandwich-uri, fructe si legume din belsug – acum depinde de fiecare cum, cat si unde prefera sa manance).

Pe langa locurile mentionate la punctul anterior in ceea ce priveste atractiile turistice, Sa nu ratati: vizita la palatul regal la ora pranzului pentru a vedea schimbarea garzii; vizita fabricii de bere Carlsberg (2 beri fiind incluse in pretul biletului; pentru cei care vor sa savureze mai multe tipuri de bere in interiorul fabricii exista un spatiu amenajat sub forma unui local, aici servindu-se si mancare)), fabrica joaca si rolul unui muzeu unde se prezinta istoria acestei beri, tot aici existand insa si o herghelie de 20 de cai tinuti intr-un grajd amenajat la standarde moderne si care au devenit de asemenea subiect de atractie printre vizitatori.

Povesteste-ne cateva cuvinte despre costul unui City Break in Copenhaga

Zborul Bucuresti-Copenhaga-Bucuresti: aproximativ 200 eur (in functie de cat de timpuriu se face rezervarea), zbor cu o escala (la dus la Frankfurt, la intors la Varsovia – in Varsovia am stat circa 10 ore timp in care se poate profita si vizita centrul Varsoviei). Transferul de la aeroportul Kastrup (situat la 10km fata de centrul orasului) l-am facut cu metroul situat la terminalul 3; biletele se pot achizitiona de la ghiseu, existand totusi si automate care accepta monede sau unele carti de credit. Calatoria pana in oras dureaza circa 15 minute, timp care mi s-a parut ca s-a scurs extraordinar de repede vrajita fiind de peisajul de poveste pe care mi l-au oferit zonele prin care am trecut (la intoarcere am avut avion dimineata devreme si am prins un rasarit de soare de neuitat (casele rasfirate acoperite de zapada si razele soarelui la rasarit creeau un spectacol vizual desprins parca din alta lume).

Cazarea am ales-o intr-un hotel central – Hotel Opera, pret camera dubla/3 nopti/mic dejun inclus: aproximativ 400 eur. La numai 300m de hotel se afla metroul, acelasi metrou care se poate folosi si pentru transferul catre aeroport.

Despre parcare nu pot spune prea multe, locuri erau destule, masini putine, biciclete multe, locuri de parcare bine amenajate si pentru biciclete; preturi: nu am avut curiozitatea de a vedea preturile la parcare, acest Copenhaga fiind un oras care se merita vizitat pe jos, admirand straduta cu straduta, arhitectura cladirilor, coloratura lor, una mai diferita decat alta.

Preturile nu sunt deloc mici, de exemplu intr-o zona bine amplasata: o cafea: 10-15 coroane, un pranz: 100 coroane, un sandwich: 20 coroane, o bautura racoritoare: 20 coroane, bere: 30-40 coroane. Personal recomand minimarket-urile care practica preturi mai mici.

Ce nu ţi-a plăcut in Copenhaga?

Nu pot spune ca nu mi-a placut ceva anume, este un oras in care mi-as dori sa mai revin, de data aceasta vara pentru a putea sa-i vad farmecul si intr-un anotimp cu temperaturi mai potrivite plimbatului in aer liber. Fiind iarna nu mi-a placut frigul, gerul as putea spune, nu mi-a placut ca din cauza temperaturilor scazute nu m-am putut bucura, mult mai mult decat as fi vrut, de plimbarile in aer liber (trebuia ca la interval de 1-2 ore sa facem o pauza intr-o cafenea sau undeva unde sa ne putem incalzi cu un ceai, cafea, ciocolata calda pentru a putea apoi sa continuam explorarea orasului); si tot din cauza faptului ca era iarna nu mi-a placut ca se intuneca destul de devreme, iar unele magazine aveau si programul adaptat sezonului. Dar tinand cont de farmecul acestui oras aceste lucruri pot trece cu usurinta ca acceptate.

Dacă ar trebui să asociezi Copenhaga cu un oraş din România, care ar fi acesta şi de ce?

Daca ar trebui sa asociez un oras din Romania cu Copenhaga acesta cred ca ar fi Timisoara. De ce Timisoara: pentru ca este un oras plin de istorie, fapt bine conservat prin multitudinea de cladiri cu o incarcatura istorica deosebita atat pentru tara noastra, cat si pentru Europa, si asa cum Copenhaga se mandreste cu cartierul Nyhavn, construit de-a lungul unui canal navigabil, asa si Timisoara se poate lauda cu zona canalului Bega (primul canal navigabil construit din Romania), una dintre zonele cele mai atractive ale Timisoarei.

Ce alte oraşe iţi doreşti să vizitezi şi de ce?

Mi-as dori sa vizitez multe alte orase din Europa, dar daca am inceput cu Copenhaga as vrea sa continui si cu Oslo, Stockholm, Helsinki – pentru a descoperi cat mai mul din farmecul tarilor scandinave. Mi-ar placea sa vizitez Oslo in perioada cand soarele efectiv nu apune, sa vad fenomenul cunoscut ca si Soarele de la miezul noptii (fenomen care are loc undeva de la mijlocul lunii mai si pana la inceputul lunii iulie), precum si Aurora Boreala (in sezonul de iarna).

Numele meu este Adriana Boeru si aceasta este povestea mea pe care va recomand sa o votati..."lumea este o carte, iar fiecare călătorie reprezintă încă o pagină citită!"

Acesta este un articol din cadrul concursului "Povesteşti şi călătoreşti!", organizat împreună cu agenţia de turism Turist Center.

Poze din Copenhaga

Agentia Turist Center

Realizat in colaborare cu: Agentia Turist Center

Turist Center este o agentie tour-operatoare care va ofera o gama larga de pachete turistice pe litoralul Marii Negre, in statiuni balneo-climaterice si la munte.