Japonia, o vacanta despre traditii, cultura si istorie

Eu aleg sa povestesc despre tara pe care am vizitat-o anul acesta in aprilie - Japonia. Recunosc ca am o pasiune deosebita pentru aceasta tara (cultura, istorie, civilizatie, etc.) si din acest motiv a fost mereu visul meu sa ajung acolo.

Cum sunt probabil si mai hapsana din fire, mi-am dorit si imi doresc in continuare sa am sansa de a o explora amanuntit; 10 zile cat am stat acolo au fost pentru mine ca o cana de apa pentru cineva care nu a pus picatura de lichid in gura timp de o saptamana.

Cazare in Japonia

Am fost prin intermediul unei firme de turism intr-un sejur de 10 zile. In fiecare zi am avut alta destinatie turistica (localitate, insula, regiune), iar cazati am fost in 4 orase diferite: Tokyo, Takayama, Kyoto, Osaka. Nu pot spune ca este o destinatie ieftina deloc, dar cand urmaresti sa-ti indeplinesti un vis cantarul deseori este mai usor pe partea cu banii.

Am fost cazati in hotele de 3 si 4 stele. Cel mai impresionant pentru mine a fost desigur cel din Takayama - un hotel traditional (ryokan), unde se respectau lucruri, precum: descaltatul la intrarea in hotel (aveau un dulap compartimentat, unde fiecare isi lasa incaltamintea, punandu-i-se la dispozitie, in schimb, o pereche de papuci de camera), paturile in camera erau de fapt saltele groase stil japonez, scaunele si mesele nu aveau picioare, erau direct pe jos, usile erau glisante, etc.

Toate hotelurile pun la dispozitie papuci de camera de unica folosinta, apa, ceai, cafea (plicurile consumate se reinnoiesc in ziua urmatoare, cand se face curatenie in camera). Am avut internet in camera in toate hotelurile, mai putin cel traditional (Hodakaso Yamanoiori Takayama), in acesta din urma am avut acces la internet in holul receptiei prin Wi-Fi. In Takayama, de asemenea, nu exista cabine de dus in camera, deoarece ei pun la dispozitie o baie publica (este parte din traditionalul Japoniei), unde faci dus, apoi ai la dispozitie un mini-bazin cu apa fierbinte pentru relaxare.

In hotelul din Osaka (Fraser Residence Nankai Osaka) am avut camera cu bucatarie utilata inclusiv cu vase necesare pentru gatit si mancat. In acelasi hotel camerele sunt dotate si cu masini de spalat.

In Tokyo camera in care am fost cazata era foarte mica, dar din cate am inteles este ceva specific Japoniei. In acelasi context cea din Osaka a fost extrem de spatioasa pentru Japonia. Hotelul din Tokyo (Parkside Ueno), in schimb, ne-a incantat prin amplasarea sa exact vizavi de Parcul Ueno. Si deoarece noi am prins exact sezonul ciresilor infloriti, va imaginati unde era toata lumea la prima ora, inainte de micul dejun si imediat dupa cina.
As recomanda oricare dintre aceste hoteluri. Cel mai impresionant a fost pentru mine cel din Takayama, desigur, dar si hotelul din Tokyo a fost ales foarte reusit din punctul de vedere al unui turist.

Obiective turistice si activitati in Japonia

Avand in vedere ca a fost un mic tur al Japoniei, am vizitat:

Tokyo – Palatul imperial; templul Senso-ji, langa care era o zona comerciala cu magazine traditionale (unde poti sa te delectezi cu suveniruri, prajituri, kimonouri si altele de gen), Statuia Libertatii (m-a luat si pe mine prin surprindere asta); muzeul istoric Shitamachi (printre altele sunt expuse jocuri traditionale pentru copiii din Japonia – si am putut sa ne distram unul pe seama altuia care si ce nu reuseste cu alea :D ); am urcat in unul dintre zgaraie-norii Tokyo-ului pentru a-l admira de sus si desigur Parcul Ueno (cu cei peste 1000 de ciresi, pe care l-am mentionat deja); pentru cei pasionati de electronica (nu eu) – s-a putut vizita o zona comerciala destinata acestora, din cate am inteles te poti pierde printre atatea optiuni si minunatii.

Nikko – templele Toshogu, Honji-do (unde puteti auzi dragonii strigand – cum? celor ce vor avea ocazia le las placerea de a descopri singuri), Rinnoji si Sanbutsutudo (care era in restarurare, dar am avut ocazia sa vizitam totusi interiorul templului).

Hakone – a fost o calatorie de o zi, practic nu am stat locului. Am fost cu vaporul pe lacul Ashinoko (un vapor cu motiv secret pentru voi, dar care pe noi ne-a incantat ca pe niste copii mici, indiferent de varsta pe care o aveam), apoi am urcat cu telecabina catre valea Owakudani, unde am mancat oua fierte in apele termale sulfuroase de origine vulcanica – se zice ca ne-am prelungit astfel viata cu 7 ani. Si la sfarsit de calatorie ne-am oprit la o statiune de ape termale. V-ati scaldat vreodata in vin, cafea sau ceai verde? Acolo aveti ocazia. Sau puteti sa va lasati ciupiti de pesti. Iar pentru cei pasionati de cultura japoneza (adica cei ca mine) – aveti ocazia sa va scaldati in bai termale traditionale, sa va relaxati in niste bai mici sapate in piatra afara, sau in niste cazi de 1-2 persoane, construite din lemn. Imaginati-va ca stati scufundati in apa de peste 30 grade admirand privelistea muntilor din jur, iar afara sunt in jur de 5-10 grade si este suficient sa va ridicati pentru cateva minute din bazin ca sa va racoriti si sa va scufundati la loc in caldura apelor termale.

Takayama – o mica localitate, stil absolut traditional, cu localuri, magazine, strazi, care iti pot crea o imagine asupra Japoniei traditionale. Acolo am gasit mici magazinase, unde proprietarii sunt si manufactori – de papusi, ceramica, lucruri prelucrate din lemn, etc. Minunatii in ale creatiei, dar pentru care, este adevarat, trebuie sa scoti ceva banuti din buzunar. Aici am vizitat printre altele si una dintre asa-numitele fabrici de sake, si cand zic asa-numita este pentru dimensiunea ei – mult prea mica pentru imaginea pe care o avem noi despre "fabrica". Am putut asculta si vedea despre procesul de fabricare a bauturii lor traditionale – sake – si am avut posibilitatea sa ne delectam gustul cu mai multe tipuri de sake – puse la dispozitie pentru degustat.

Kyoto – palatul Nijo-ji, templele Kyomizu Tera si Kinkakuji (o capodopera nu doar pentru peretii sai exteriori acoperiti cu foita de aur, ci si pentru gradinile sale). De altfel toate templele ne-au incantat cu gradini, in care se imbina perfect apa (lacuri, izvorase si mici cascade), copacii si pietrele. In preajma templului Kyomizutera am avut ocazia sa vizitam cartierul Gion cu magazine cu adevarat traditionale, unde lucrurile mi s-au parut mult mai fine si rafinate decat cele gasite in Tokyo. Aveai cu ce sa te delectezi, iar pentru suveniruri si cumparaturi v-as sfatui sa va pastrati banii pentru acest loc, mai mult decta pentru oricare altul.

Hiroshima si insula Myajima – templul Itsukushima de pe insula, unde am avut norocul ca vizita noastra sa se sincronizeze cu o nunta traditionala shintoista. Avand in vedere ca era inchiriata doar o parte din templu, vizitatorii au avut ocazia (de pe partea neinchiriata) sa fie observatori ai ritualurilor shintoiste traditionale, sa vada in detaliu haine de nunta traditionale, etc.

Insula Myajima este una a caprioarelor, caci acolo acestea se plimba pe strazi precum la noi o fac cainii si pisicile. Se apropie fara jena de tine si asteapta mangaiate si alintate cu cate un biscuite, iar daca sunt flamande si tu nu intentionezi sa le dai nimic se servesc singure din mana ta cu orice lucru din hartie pe care il posezi. Astfel am ramas eu fara un sfert din harta mea cu "insula caprioarelor".

In Hiroshima am vizitat Parcul Memorial al Pacii (unde am vazut mii de cocori din hartie facuti de cei care se roaga pentru sanatatea si fericirea celor dragi lor) si am avut ocazia sa mancam intr-un local stil "fast food" (お好み焼 こっちじゃん – "Okonomyaki Kochijian"), dar unde se serveste traditionala omleta japoneza okonomyaki (care de altfel provine din Hiroshima). Prepararea s-a intamplat in fata ochilor nostri, bucatarul impunandu-si imaginea unui maestru in prepararea acestui fel de mancare. Nu am facut poze deoarece am preferat sa filmez intreg procesul. Este incantator.

Nara – un nou regat al caprioarelor, dar care de data aceasta se rezuma la un parc. Aici ele nu se plimba prin tot orasul, dar sunt mult mai indraznete, avand si un miros deosebit de dezvoltat. La intrarea in parc am avut posibilitatea sa cumparam biscuiti pentru ele, iar acei dintre noi care nu i-au dat pe toti si si-au pus in buzunar pentru mai tarziu cativa biscuiti – au fost de-a dreptul urmariti de caprioare, care tot incercau sa muste din buzunar si sa-si recupereze ceea ce considerau ele ca le apartinea de drept. In centrul parcului am vizitat templul Todaiji, unde vegheaza cea mai mare statuie din bronz al lui Buda din Japonia. Mai multe nu am avut ocazia sa vedem, deoarece am prins de data aceasta o zi ploioasa destul de rece, astfel incat am preferat sa ne intoarcem in hotel.

Osaka – castelul Osakajo (exteriorul doar) si o groaza de zone comerciale. De fapt, cartiere intregi cu magazine si strazi pietonale destinat pasionatilor de cumparaturi. Tot acolo am dat peste un centru comercial care a incadrat foarte placut natura pe toate nivelele sale.

Cam atat despre locuri vizitate si experiente traite. Sunt sigura ca sunt altii care stiu sa va impresioneze prin povestirile lor, dar eu ma pricep la trait momentul, nu la povestit despre el. Astfel ca ce v-am scris aici este o mica particula (cat un fir de praf) fata de ceea ce am simtit si am trait in timpul calatoriei in calitate de admiratoare a Japoniei.

Impresii si ponturi despre Japonia

Curatenia. Nu mi-am revenit nici dupa ce m-am intors inapoi in Romania. Baile publice sunt la fel de curate ca cele mai curate bai din casele romanilor. Pe strada nu vezi aruncat gunoi, chiar daca la ei cosurile de gunoi sunt de zece ori mai rare decat la noi. In trenuri se face curatenie la fiecare capat de linie, in 5-10 minute acesta este proaspat, fara praf, cu tapiteria scaunelor curatata.

Mi-a placut ca indiferent unde mananci sau intri sa bei un suc, apa este obligatoriu pe masa, ca si tacamurile, paharele, sarea – m-ati inteles voi. Este din partea casei si atunci cand vede ca ti s-a golit paharul – vine sa ti-l umple imediat. Probabil din cauza ca in cultura lor apa este ca aerul – nelipsita, vitala si, prin urmare, gratuita.

Am avut impresia ca sunt un pic reticenti cand le invadezi privatul si traditionalul. In calitate de turisti ne accepta si sunt foarte amabili si primitori. Dar acolo unde din punctul lor de vedere deja ai intrat in intimitatea traditiei lor – te resping (asta a fost impresia pe care mi-au lasato doamnele japoneze din baia publica traditionala din Hakone).

Sfaturi pentru cei care vor sa viziteze Japonia

Sa aveti rezerva de bani, nu-i cheltuiti pe toti odata, caci ajungand la urmatorul popas incepi sa regreti ca ai cheltuit asa mult inainte si iti dai seama ca ai mai vrea sa incerci si sa iti cumperi si de aici cate ceva. In plus, din punct de vedere traditional japonez – Kyoto este mai potrivit pentru cumparaturi decat oricare alt loc (desi si Takayama a fost un loc potrivit).
Pentru mine nu a fost o problema, dar majoritatea nu sunt foarte incantati sa manance la fel ca asiaticii – orez dimineata, la amiaza si seara, asadara intrebati ghidul, sau interesati-va dinainte despre locurile cu specific european unde ati putea manca.

Ar mai fi lucruri de spus, dar pana la urma fiecare isi traieste povestea dupa propriul stil… Imi pare bine ca am avut ocazia sa retraiesc sentimentele acestui concediu, chiar si pentru cateva minute, pentru ca fiecare calatorie in care "ne reintoarcem", chiar si cu gandul ne invata aceeasi lectie: in concediu se traieste in prezent – ca sa ne putem hrani cu amintirile frumoase pana la urmatoarea escapada!

Acestea sunt cateva din motivele pentru care aleg sa fiu ghidul turistic al acestui loc, "functie" care ma trimite automat in concursul "Povestea vacantei mele". Numele meu este Luchian Laura si aceasta este povestea pe care va recomand sa o votati!

Casa Moşului

Realizat in colaborare cu: Casa Moşului

Pensiunea Casa Mosului din Cârţisoara situatã în imediata apropiere a centrului comunei, te întâmpinã cu ospitalitatea specificã zonei de munte. Oamenii pe care îi veţi întâlni aici, mâncarea şi bãuturile tradiţionale de cea mai bunã calitate precum şi condiţiile de cazare de 4 stele vor crea atmosfera de recreere, confort, linişte şi relaxare pe care le-aţi dorit.